Aktor, producent i reżyser amerykański, słynący z nietypowego (152
cm) wzrostu, licznych kreacji komediowych oraz błyskotliwej kariery
producencko- reżyserskiej.
Urodził się 17 listopada 1944 roku jako Daniel Michael DeVito Jr. w
Asbury Park w stanie New Jersey, w rodzinie o włoskich korzeniach.
Studiował
na American Academy of Dramatic Arts w Nowym Jorku, początkowo chcąc
zgłębić tajniki pracy charakteryzatora filmowego. Stosunkowo szybko
zmienił jednak kurs swoich zainteresowań, znienacka odkrywając w sobie
pasję aktorską. W tym samym czasie poznał – wówczas jeszcze mało znanego
– Michaela Douglasa, człowieka, z którym w późniejszym okresie
zrealizuje wiele ważnych, wspólnych projektów.
Jako aktor zadebiutował w 1970 roku w filmie „Szklane marzenia” Roberta
Clouse’a, jednak jego przełomową rolą był występ w roli Martiniego w
głośnym, wyprodukowanym przez Douglasa „Locie nad kukułczym gniazdem”
Miloša Formana z Jackiem Nicholsonem w roli głównej.
Przerastający
jakiekolwiek wyobrażenia sukces filmu zapewnił mu rozpoznawalność i
dalsze propozycje występów, a w efekcie – główną rolę Louiego De Palmy w
znanym serialu TV „Taxi” (1978-83), która przyniosła mu Złoty Glob
(1980), nagrodę Emmy (1981) oraz trzy dalsze nominacje do każdej z tych
nagród.
W 1983 roku ponownie spotkał się z Nicholsonem na planie głośnego obrazu
„Czułe słówka” z Shirley MacLaine, a w 1984 roku zadebiutował jako
reżyser pełnometrażowej komedii TV „Ważniak” z udziałem swojej żony,
aktorki Rhei Perlman. Sam również zawsze pojawiał się we własnych
produkcjach.
Pierwszym wyreżyserowanym przez DeVito filmem
kinowym była komedia kryminalna „Wyrzuć mamę z pociągu” (1987, nominacja
do Złotego Globu za rolę komediową) z Billym Crystalem, a pierwszym
zrealizowanym przez niego filmem, który odniósł realny sukces – komedia
„Wojna państwa Rose” (1989, nominacja do Złotego Niedźwiedzia w
Berlinie) z Michaelem Douglasem i Kathleen Turner.
Zagłębiając się w tajniki reżyserii filmowej nie zaprzestawał występów w produkcjach innych reżyserów.
W 1987 roku otrzymał nominację do Złotego Globu za kreację w komedii
kryminalnej „Bezlitośni ludzie” (1986), w 1988 zasłynął z roli w komedii
Ivana Reitmana „Bliźniacy” z Arnoldem Schwarzeneggerem, a w 1991 – z
występu u boku Gregory’ego Pecka w komedii Normana Jewisona „Cudze
pieniądze”.
W latach 90-tych zrealizował dwa filmy z własnym udziałem – niezbyt
udany obraz biograficzny „Hoffa” z Jackiem Nicholsonem (1992, nominacja
do Złotego Niedźwiedzia) oraz familijny film fantasy „Matylda” (1996).
Jako aktor pojawił się w szeregu znanych produkcji - „Powrót Batmana”
Tima Burtona (1992, nominacja do nagrody MTV w kategorii Najlepszy
Czarny Charakter), komedia „Junior” z Arnoldem Schwarzeneggerem i Emmą
Thompson (1994), komedia kryminalna „Dorwać małego” Barry’ego
Sonnenfelda z Johnem Travoltą i Genem Hackmanem (1995), głośny film
„kombinowany” (animacja z filmem fabularnym) „Kosmiczny mecz” z
Michaelem Jordanem i królikiem Bugsem (1996), czarna komedia „Marsjanie
atakują!” Burtona (1996), „Zaklinacz deszczu” F. F. Coppoli (1997),
„Tajemnice Los Angeles” (1997) z Kevinem Spacey i Kim Basinger,
„Transakcja” z Kevinem Spacey (1999), „Przekleństwa niewinności” (1999)
Sofii Coppoli , czy wreszcie „Człowiek z księżyca” Formana (1999).
Przede wszystkim jednak lata 90-te to początek działalności DeVito na
niwie produkcji filmowej. Jego debiutem producenckim był wspomniany już
obraz „Hoffa” (1992) w jego reżyserii.
W kolejnych latach
wyprodukował szereg filmów, przeważnie z własnym udziałem („Dorwać
małego”, „Pełnia życia”, „Matylda”, „Co z oczu, to z serca”), wsławiając
się najbardziej jako producent głośnego „Pulp Fiction” Quentina
Tarantino (1994), zaś największy sukces osiągając dzięki „Erin
Brokovich” Stevena Soderbergha (2000, nominacja do Oscara i BAFTA dla
Najlepszego Filmu).
W latach 2002-2003 wyreżyserował dwie komedie kryminalne: „Smoochy” z
Edwardem Nortonem i remake głośnego filmu „Starsza pani musi zniknąć” z
Benem Stillerem i Drew Barrymore.
Najsłynniejsze występy aktorskie DeVito z ostatnich lat to rola u Tima
Burtona w „Dużej rybie” (2003), u Woody’ego Allena w „Życie i cała
reszta” (2003), w familijnych komediach bożonarodzeniowych: „Zakochane
święta” (2004) i „Wesołych świąt” (2006) oraz u boku Kim Basinger w
dramacie Marka Rydella „Even Money” (2006).
Jednymi z jego ostatnich realizacji producenckich były filmy: „Nadchodzi
Polly” (2004) z Benem Stillerem, „Obcy krewni” (2006) oraz „Wolność
słowa” z Hilary Swank (2007).
|