logowanie   |   rejestracja
 
Judy (2019)
Judy (2019)
Reżyseria: Rupert Goold
Scenariusz:
 
Obsada: Renée Zellweger ... Judy Garland
Rufus Sewell ... Sidney Luft
Jessie Buckley ... Rosalyn Wilder
Finn Wittrock ... Mickey Deans
Michael Gambon ... Bernard Delfont
 
Premiera: 2020-01-03 (Polska), 2019-09-27 (Świat)
2019-08-30 (Festiwal Filmowy w Telluride)
   
Filmometr:
Odradzam 50% Polecam
Ocena filmu:
oczekuje na 5 głosów
Twoja ocena:
 
Recenzja:
 
Głód powrotu [recenzja DVD]

Film Ruperta Goolda to przykład kolejnej udanej adaptacji filmowej sztuki teatralnej (autorem jest Peter Quilter). Scenariusz Toma Edge'a wychodzi poza ramy, jakie można znać z monodramu, jednak całą moc dramatu gwiazdy Hollywood unosi na swych barkach Renée Zellweger. 

Aktorka została nagrodzona Oscarem za swoją genialną kreację, jednak ewidentna ingerencja chirurga plastycznego wywołała takie zmiany w fizjonomii Amerykanki, że Zellweger w charakteryzacji Garland przypomina bardziej jej córkę, równie sławną i utalentowaną Lizę Minelli, w filmie sportretowaną epizodycznie przez Gemmę-Leah Deveraux. Schyłek życia Judy dotyczył jej przeżyć i cierpienia, to jej historia była najważniejsza do opowiedzenia, ta potrzeba zawalczenia o miłość widzów towarzyszyła bohaterce filmu biograficznego do końca i wybrzmiała podwójnie, przypominając Hollywood, że do świata show biznesu wciąż należy pełna uroku kobieta z Południa Stanów Zjednoczonych. 

Można odnieść wrażenie, że podtytuł na okładce wydania dvd dotyczy właśnie odtwórczyni głównej roli: "odrodzenie gwiazdy". To także pewna intertekstualność z "Narodzinami gwiazdy" w debiucie reżyserskim Bradleya Coopera (Oscar za piosenkę "Shallow"). Twórcy próbowali dotrzeć do sedna uzależnienia Garland od leków, choć nie jest to tajemnica, że na planie "Czarnoksiężnika z Oz" Dorotka musiała bandażować rozwijające się ciało. Wielogodzinna praca, presja - kraina marzeń od czasu złotej ery wielkich gwiazd serwowała widzom iluzję "american dream" jedynie na ekranie. 

Sukces okupiony był zużyciem energii i odebranym dzieciństwem w przypadku Judy. Podjęte próby zabawy, pierwsze zauroczenie, walka o prawo do snu i jedzenia - to wspomnienia dorosłej aktorki i piosenkarki, którą w retrospekcji gra całkiem dobrze Darci Shaw. Na szczególne uznanie zasługuje zwłaszcza scena z hamburgerem. Richard Cordery jako sam Louis B. Mayer, jest apodyktyczny i przerażający. Zastrasza dziewczynkę, aby posłusznie wypełniała kolejne punkty harmonogramu, uprzedmiatawia ją, co ma podkreślić nieludzki charakter wytwórni filmowych nastawionych jedynie na zysk. 

Kontrą jest Anglia i wciąż żywa legenda Garland, która może pokonać swój strach i znów występować na scenie w blasku fleszy. Podziwiana, nie potrafi zapomnieć o młodszych dzieciach, które przebywają na stałe u ojca, Sida Lufta (genialnie ucharakteryzowany Rufus Sewell, którego gra zasługuje na uznanie). Seria wystąpień w Londynie to również okres załamania, czego skutkiem było nieudane małżeństwo z ostatnim, piątym mężem, Mickeyem Deansem (Finn Wittrock). Młodzieniec widział w starszej od siebie gwieździe potencjał biznesowy, Garland przypomniał o jej kobiecości, czego dowodem miała być zmiana kreacji ze spodni na sukienkę odsłaniającą nogi. 

Realizację wzbogaca krytyka wszelkiego nieposzanowania praw człowieka, którą uosabia para najwierniejszych fanów - gejów. Scena w ich mieszkaniu i prowadzona rozmowa to komediodramat z najwyższą dawką odpowiednio rozłożonego humoru. Wyrazisty dalszy plan kreuje Michael Gambon jako Bernard Delfont oraz Royce Pierreson jako akompaniujący gwieździe Burt.

Konfrontacja z angielską publicznością umożliwiła Garland przekonanie nie tylko innych, ale i siebie, że jest wiele warta. To był łabędzi śpiew, potwierdzał wielkość gwiazdy, pomimo problemów ze zdrowiem: to była gloria. Zellweger nie tylko umiejętnie (po raz kolejny po "Wzgórzu nadziei" - Oscar za rolę drugoplanową) operuje głosem, naśladując akcent; aktorka udowadnia swój talent śpiewem godnym podziwu. Finalne "Somewhere over the rainbow" - z filmu, który wyniósł na szczyt tytułową bohaterkę i przysporzył tyle bólu - zaśpiewane wspólnie z fanami, to majstersztyk całej produkcji. Uwagę przykuwa także asystentka, Rosalyn (Jessie Buckley). Irlandka świetnie zagrała młodą i ambitną kobietę, w karierze której krytycznie przegląda się bogatsza w doświadczenie Judy. 

Również postać Lonniego Ronnegana (John Dagleish) to motywacja dla Judy, aby wstać z łóżka i zagrać koncert; człowiek wykorzystujący swoją szansę; w końcu artysta, który rozumie potrzebę olśnienia innych posiadanym talentem. Ta scena jest kwintesencją filmu, uświadamia Judy, że kariera była dla niej ważniejsza niż pierwszy chłopak. Pogodzenie się z tą myślą pomaga ukończyć trasę z poczuciem wygranej Frances Ethel Gumm, bo tak naprawdę nazywała się gwiazda. Judy Garland była takim samym wytworem wytwórni jak Marylin Monroe. Napisy końcowe taktownie nie zawierają informacji, w jaki sposób zmarła aktorka, jako konkluzję posługując się cytatem z "Czarnoksiężnika z Oz", tworząc klamrę z filmu, który był początkiem kariery i jej podsumowaniem. 

Wydanie dvd zawiera zwiastun filmu i zapowiedzi innych produkcji.

Recenzja powstała dzięki współpracy z Monolith Video - dystrybutorem filmu na DVD.


autor:
KatarzynaSzymanska
ocena autora:
dodano:
2020-09-23
Dodatkowe informacje:
 
O filmie
Pełna obsada i ekipa
Wiadomości [1]
Recenzje
  redakcyjne [2]  
  internautów [0]  
dodaj recenzję
 
Plakaty [2]
Zdjęcia [1]
Video [1]
 
DVD
 
dodaj do ulubionych
 
Redakcja strony
  Radosław Sztaba
  arecki
dodaj/edytuj treść
ostatnia modyfikacja: 2020-04-14
[odsłon: 9604]
Zauważyłeś błędy na stronie?
Napisz do redakcji.
 

Kinomania.org
 

kontakt   |   redakcja   |   reklama   |   regulamin   |   polityka prywatności

Copyright © 2007 - 2012 Filmosfera