W styczniu 2009 r. pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej wspólnie z Polskim Wydawnictwem Audiowizualnym rozpocznie realizację programu FILMOTEKA SZKOLNA.
Uroczysta inauguracja projektu odbędzie się między 12 a 23 stycznia 2009 r. w siedmiu miastach w Polsce.
W poniedziałek, 12 stycznia o godz. 11.00 w Zespole Szkół nr 1 we Wrocławiu odbędzie się konferencja prasowa z udziałem ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego, dyrektor PISF Agnieszki Odorowicz, dyrektora PWA Michała Merczyńskiego.
Po konferencji prasowej planowana jest projekcja filmu i krótka lekcja pokazowa z udziałem uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół oraz zaproszonych twórców filmowych i aktorów.
FILMOTEKA SZKOLNA to zestaw 26 lekcji tematycznych na płytach DVD. Na każdą z lekcji składa się film fabularny oraz film dokumentalny lub animowany, nagranie z komentarzem filmoznawczym prof. Tadeusza Lubelskiego oraz etiuda zrealizowana przez studentów PWSTviT w Łodzi, która jest indywidualną impresją jej twórców i zachętą do obejrzenia filmów. Razem na 26 płytach umieszczono 55 filmów - wybitnych i znaczących dzieł polskiego kina - od "Popiołu i diamentu" Andrzeja Wajdy, przez "Eroikę" Andrzeja Munka czy "Rejs" Marka Piwowskiego, po "Dług" Krzysztofa Krauzego i "Zmruż oczy" Andrzeja Jakimowskiego.
Każdej płycie towarzyszy broszura z omówieniem filmów i scenariuszem lekcji analizy filmowej. Doboru filmów dokonał zespół 40 naukowców z zakresu filmoznawstwa, kulturoznawstwa, medioznawstwa, psychologii i pedagogiki. Zespół pracował pod kierunkiem prof. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, prof. Marka Hendrykowskiego, prof. Tadeusza Lubelskiego i prof. Tadeusza Szczepańskiego.
Pakiety z filmami wysyłane są właśnie do 14 tysięcy polskich gimnazjów i liceów.
FILMOTEKA SZKOLNA odpowiada na potrzeby wprowadzenia do szkół elementów edukacji filmoznawczej w czasach ekspansji kultury audiowizualnej. Zbiór filmów nie przedstawia kanonu polskiego filmu ani kanonu lektur szkolnych. Przygotowany materiał dydaktyczny ma nauczyć młodzież świadomego i krytycznego obcowania ze sztuką filmową, a także rozpoznawania środków wyrazu i instrumentów formalnych, którymi posługuje się film. Co ważne, pozwala zrozumieć także rolę twórczości filmowej w życiu społecznym i artystycznym - jej udział w dyskursie o kondycji państwa, historii, człowieku, twórczości.
FILMOTEKA SZKOLNA ma otwartą formułę, dzięki temu umożliwia prowadzenie zajęć w zróżnicowany sposób, zarówno w systemie lekcyjnym, jak i pozalekcyjnym (koła zainteresowań, szkolne dyskusyjne kluby filmowe). Mogą z niej korzystać nauczyciele wielu przedmiotów - języka polskiego, wiedzy o sztuce, historii czy wychowania obywatelskiego.
Rusza wielki projekt PISF-u FILMOTEKA SZKOLNA
Tomasz Świtała | 2009-01-10Źródło: PISF