logowanie   |   rejestracja
 
Flaskepost fra P (2016)
Wybawienie
Flaskepost fra P (2016)
Reżyseria: Hans Petter Moland
Scenariusz: Nikolaj Arcel, Mikkel Nørgaard
 
Obsada: Nikolaj Lie Kaas ... Carl Mørck
Fares Fares ... Assad
Pål Sverre Valheim Hagen ... Johannes
Jakob Ulrik Lohmann ... Elias
Amanda Collin ... Rakel
 
Premiera: 2017-04-28 (Polska)
   
Filmometr:
Odradzam 50% Polecam
Ocena filmu:
oczekuje na 5 głosów
Twoja ocena:
 
Recenzja:
 
Uratować detektywa Carla Mørcka

Skandynawski nurt powieści kryminalnych przekształcił się w adaptacje literackich pierwowzorów. „Wybawienie” to już trzecia ekranizacja twórczości Jussiego Adlera-Olsena z cyklu „Departament Q”, po „Kobiecie w klatce” i „Zabójcach bażantów” (obie części zostały wyreżyserowane przez Mikkela Nørgaarda), gdzie występuje postać detektywa Carla Mørcka.


Nowy reżyser, Hans Petter Moland, zachował ponury klimat, jaki towarzyszy śledczym prowadzącym dochodzenie w sprawie porwanych dzieci. Jednocześnie, twórca odświeżył format, skupiając się na stanie emocjonalnym Mørcka. Nikolaj Lee Kaas, który po raz trzeci wcielił się w rolę policjanta, doskonale poprowadził narrację swoją grą, co zagwarantowało pozytywny efekt.


Oryginalny tytuł produkcji odwołuje się do przedmiotu, który zapoczątkował całą akcję – znalezionej butelki, w której tkwił stary list napisany krwią. Ustalenia doprowadziły detektywów Mørcka i Assada (Fares Fares) do nastolatka, który jako dziecko został porwany i zmuszony przez oprawcę do patrzenia na śmierć brata. Spirala przemocy wpływa nie tylko na ofiarę, ale także na Carla, który nie potrafi pogodzić się z takim porządkiem. Dochodzenie prowadzi do sekty, której przywódca Johannes (Pål Sverre Hagen) walczy z własnymi demonami przeszłości. W tym samym czasie dochodzi do zaginięcia kolejnej pary dzieci, Magdaleny (Olivia Terpet Gammelgaard) oraz Samuela (Jasper Møller Friis) – dzieci Rakeli (Amanda Collin) i Eliasa (Jakob Ulrik Lohmann). Poszukiwania oraz akcja odzyskania rodzeństwa zostaje zakrojona na maksymalną skalę przy pomocy zespołu Marcusa Jacobsena (Søren Pilmark) – Rose Knudsen (Johanne Louise Schmidt) i nowego śledczego, młodego Pasgårda (Jakob Oftebro).


Drugim wątkiem w filmie jest kwestia religijna. Poboczny leitmotiv stanowi tocząca się dyskusja między Mørckiem i Assadem oraz stosunek członków religijnego zgrupowania Johannesa do wyznawców innych systemów wierzeń, a także przeżycia samego przywódcy sekty. Owo wybawienie odnosi się zatem nie tylko do poszukiwanych dzieci czy też Trygve (Louis Sylvester Larsen), który przeżył koszmar (ale środowisko, w którym skończył, owego wybawienia nie przynosi), lecz dotyczy także Carla. Do bohatera próbuje dotrzeć zarówno Assad, jak i policjantka Lisa (Signe Anastassia Mannov), która nadała bieg całej sprawie. Jednak detektyw sam musi stoczyć walkę ze swoim stanem emocjonalnym, tak samo, jak próbuje tego dokonać Johannes. Przypuszczalnie można tu wysunąć interpretacyjną sugestię, że obaj bohaterowie są skonstruowani na zasadzie yin i yang. Ten element opozycji i zależności często pojawia się w kreowaniu głównych postaci w gatunku literackim i filmowym, jakim jest kryminał pogłębiony o taki zarys psychologiczny.


Dużym atutem tej części jest muzyka Nicklasa Schmidta. Kompozytor, tak jak reżyser, nie był związany z poprzednimi realizacjami (wcześniej za ścieżkę dźwiękową w obu filmach byli odpowiedzialni Patrik Andrén, Uno Helmersson i Johan Sӧderqvist). Schmidt już od pierwszych scen wprowadził odpowiedni dla odbiorców kryminału nastrój niepokoju oraz grozy. Jedynie wybór utworów muzycznych może budzić pewien dysonans, aczkolwiek nie wpływa na całościową ocenę soundtracku.


Nikolaj Arcel, który ponownie sam napisał scenariusz do „Wybawienia” (tak jak do „Kobiety w klatce”, jedynie przy „Zabójcach bażantów” Arcel był jednym z dwóch scenarzystów, drugim współautorem jest Rasmus Heisterberg – duet ten pracował razem na planach „Królewskiej gry”, którą Arcel reżyserował, nominowanego do Oscara za najlepszy film nieanglojęzyczny „Kochanka królowej” i pierwszej części trylogii na podstawie Stiega Larssona „Millennium: Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet”), sprawnie ujął wszystkie wątki w jedną fabułę, co stanowi o wartości adaptacji.


Czytelnikom i widzom pozostaje czekać na kolejne przekłady następnych tomów z cyklu oraz kolejne udane ekranizacje.

autor:
KatarzynaSzymanska
ocena autora:
dodano:
2017-05-09
Dodatkowe informacje:
 
O filmie
Pełna obsada i ekipa
Wiadomości [0]
Recenzje
  redakcyjne [1]  
  internautów [0]  
dodaj recenzję
 
Plakaty [3]
Zdjęcia [0]
Video
 
DVD
 
dodaj do ulubionych
 
Redakcja strony
  Radosław Sztaba
  Duster
dodaj/edytuj treść
ostatnia modyfikacja: 2017-09-10
[odsłon: 29138]
Zauważyłeś błędy na stronie?
Napisz do redakcji.
 

Kinomania.org
 

kontakt   |   redakcja   |   reklama   |   regulamin   |   polityka prywatności

Copyright © 2007 - 2012 Filmosfera