Jedna z najpopularniejszych i najbardziej charakterystycznych  polskich aktorek telewizyjnych i filmowych. Jej wyrazista osobowość  aktorska oraz stała obecność na małym ekranie sprawia, że od wielu lat  jest również jedną z najlepiej rozpoznawalnych postaci polskiego  show-biznesu. 
 Urodziła się 26 sierpnia 1948 roku w Grabowie. Studiowała na  warszawskiej PWST, którą ukończyła w 1971 roku.
 Jeszcze w czasie studiów (lata 1970-72) występowała w STS-ie (Studencki  Teatr Satyryków), później z kolei (1972-85) była aktorką Teatru  Narodowego w Warszawie.
 Na ekranie debiutowała w 1972 roku pojawiając się u Janusza  Morgensterna w filmie „Trzeba zabić tę miłość”. W tym samym roku po raz  pierwszy zagrała u Andrzeja Wajdy, tworząc pamiętną kreację Kaśki w  „Weselu”.
 U Wajdy zagrała jeszcze wielokrotnie: w 1974 roku wystąpiła w roli Mady  Muller w „Ziemi obiecanej”, w 1976 – w polsko brytyjskiej adaptacji  „Smugi cienia” Conrada, w 1981 – w „Człowieku z żelaza”, w 1988 – we  francusko – polskiej adaptacji „Biesów” z Isabelle Huppert i Omarem  Sharifem, a w 1995 roku – w „Wielkim tygodniu”.
 Poza tym, wystąpiła w tak znaczących produkcjach, jak „Kontrakt” (1980)  Krzysztofa Zanussiego, „Przesłuchanie” (1982) Ryszarda Bugajskiego i  „Dekalog” (1988) Krzysztofa Kieślowskiego.
 Zagrała u Jerzego  Hoffmana w znanej adaptacji „Znachora” (1981) Tadeusza Dołęgi-Mostowicza  z  Jerzym Bińczyckim w roli głównej, w japońsko- polskiej produkcji  „Ognie są jeszcze żywe” (1976) oraz w filmie fantastycznym „Wojna  światów – następne stulecie” (1981) Piotra Szulkina.
 Ponadto zasłynęła z licznych występów komediowych, m.in. w filmach  Stanisława Barei („Brunet wieczorową porą” 1976, „Alternatywy 4” 1983),  Janusza Zaorskiego („Awans” 1974 z Marianem Opanią), Jerzego Gruzy  (serial „40’ latek” 1974-75, „Motylem jestem, czyli romans 40-latka”  1976), Jacka Bromskiego („Sztuka kochania” 1989), Romana Załuskiego  („Wyjście awaryjne” 1982), czy w głośnym filmie „Rozmowy kontrolowane”  (1991) Sylwestra Chęcińskiego.
 Wystąpiła w znanych dziełach Marka Koterskiego: jako dentystka w „Nic  śmiesznego” (1995), sąsiadka Adasia w „Dniu świra” (2002) i „Wszyscy  jesteśmy Chrystusami” (2006).
 Rolę sąsiadki Dykiel zagrała również w filmie Jacka Bromskiego „To ja  złodziej” (2000) z  Januszem Gajosem w roli głównej.
 Poza wyżej wymienionymi, w ostatnich dekadach pojawiała się głównie w  rolach telewizyjnych, w takich serialach, jak „Dom” (1982, 1996-97,  2000), „Bank nie z tej ziemi” (1993-94), „Jest jak jest” (1994),  „Plebania” (2001-2003), „Na dobre i na złe” (2003, 2006), zaś przede  wszystkim w popularnej telenoweli „Na wspólnej” (2003-2007), w której  wcieliła się w postać Marii Zięby.
 Często kreuje postacie aktywnych, zdecydowanych, czasami „pyskatych”  kobiet – ma na swoim koncie role urzędniczek, kadrowej, naczelniczki  gminy, kierowniczki, dozorczyni. Ponadto, jej specyficzna ekspresja  aktorska sprawia, że świetnie sprawdza się jako odtwórczyni ról „kobiet z  sąsiedztwa”, gadatliwych barmanek, gospodyń, sklepowych. 
 W 1979 roku została odznaczona Brązowym Krzyżem Zasługi. W 2002 roku,  podczas VII Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach odcisnęła dłoń na  Promenadzie Gwiazd.
 Znana jest ze swojej pasji kulinarnej - prowadziła autorski program  telewizyjny o gotowaniu. Jest autorką humorystycznego poradnika „Moje  sekrety kulinarne, czyli jak robić, żeby się nie narobić”.