Aktor filmowy i teatralny, niegdyś jeden z czołowych amantów polskiego  kina. Jego role filmowe obejmują wiele arcydzieł polskiej  kinematografii. 
   Urodził się 5 listopada 1939 w miasteczku Kowal na Pojezierzu  Gostyńskim. W latach 1958-60 studiował w PWSTiF w Łodzi, jednak nie  ukończył tych studiów, w zamian wybierając studia aktorskie na PWST w  Krakowie, gdzie zrobił dyplom w 1964 roku. 
   W tymże roku nastąpił też jego debiut teatralny w Teatrze Starym, z  którym związany jest do dziś, oraz filmowy, w obrazie Aleksandra Forda  „Pierwszy dzień wolności”. Już rok później otrzymał angaż w „Popiołach”  Andrzeja Wajdy (1965), dwa lata później z kolei zagrał w „Barierze”  Jerzego Skolimowskiego (1966). 
   Dorobek artystyczny Nowickiego jest imponujący zarówno w wymiarze  jakościowym, jak i ilościowym, dlatego trudno uniknąć wymieniania  niemalże rok po roku produkcji, czy przedstawień teatralnych, w których  brał udział. 
   W 1969 roku wystąpił w roli Kettlinga w ekranizacji „Pana  Wołodyjowskiego” w reżyserii Jerzego Hoffmana. W 1970 wystąpił u  Andrzeja Kondratiuka („Dziura w ziemi”), Henryka Kluby (serial „Doktor  Ewa”) i Krzysztofa Zanussiego („Życie rodzinne”).
   Grał u Andrzeja Żuławskiego („Trzecia część nocy” 1971), Romana  Załuskiego („Anatomia miłości” 1972) oraz u Wojciecha Jerzego Hasa  (jedna z głównych ról w „Sanatorium pod klepsydrą”, obok Gustawa  Holoubka 1973).
   Lata 70-te przyniosły aktorowi największą popularność i uznanie. Wówczas  to rozpoczęła się jego współpraca z przyszłą żoną aktora, reżyserką  Mártą Mészáros („One dwie” 1977, „Jak to w domu” 1978, „Po drodze” 1979 z  Beatą Tyszkiewcz; także współscenariusz razem z Markiem Piwowskim). 
   W 1978 roku po raz kolejny spotkał się z Krzysztofem Zanussim,  kreując u niego główną rolę Tomasza Piątka w „Spirali”, w 1979 zagrał w  słynnych „Zmorach Wojciecha Marczewskiego, a w 1979 wystąpił w  serialu TV w reżyserii Andrzeja Wajdy i Edwarda Kłosińskiego „Z biegiem  lat, z biegiem dni”.
   W 1982 roku wcielił się w rolę tytułowego „Wielkiego Szu”, szulera  karcianego w filmie Sylwestra Chęcińskiego (Złota Kaczka). W 1985  wystąpił w „Dziewczętach z Nowolipek” Barbary Sass, rok później w jednej  z głównych ról w „Magnacie” Filipa Bajona. 
   W latach 90-tych spadła nieco aktywność filmowa aktora. Powrócił do  współpracy z Sass w „Pajęczarkach” (1992) oraz z Filipem Bajonem w  „Poznaniu 56” (1996),  wystąpił u Juliusza Machulskiego w serialu  „Matki, żony i kochanki” (1995 i 1998), u Jacka Bromskiego w znanej  komedii „Dzieci i ryby” (1996) oraz u Jana Jakuba Kolskiego w „Historii  kina w Popielawach” (1998). 
   Zagrał w popularnym filmie „Młode wilki” (1995, sequel w 1997),  kilkakrotnie też wystąpił w reżyserskich próbach Olafa Lubaszenki  („Sztos” 1997, „E=mc²” 2002). W 1999 roku wystąpił m.in. właśnie obok  Olafa Lubaszenki w głośnym filmie Márty Mészáros „Córy szczęścia”.
   W 2001 roku ponownie zagrał u Filipa Bajona w „Przedwiośniu”. W  latach 2001 i 2003 kreował jedną z głównych postaci serialu „Zostać  miss”.  W 2004 roku zagrał w „Tulipanach” Jacka Borcucha, ostatnio można go  oglądać w serialu TV „Magda M.” (2007).
   Wśród wielu znamienitych kreacji teatralnych, dla orientacji co do ich  przekroju wymienić można chociażby takie, jak: rola Artura w „Tangu”  Mrożka (1965), Mikołaja Stawrogina w „Biesach” Dostojewskiego w  reżyserii Andrzeja Wajdy (1971), Józefa K. W „Procesie” Kafki w  reżyserii Jerzego Jarockiego (1973, były pedagog aktora), Wielkiego  Księcia w „Nocy Listopadowej” Wyspiańskiego w reżyserii Wajdy (1974),  czy wreszcie rola Rogożyna w „Nastazji Filipownej” (wg „Idioty”  Dostojewskiego) w reżyserii Andrzeja Wajdy (1977).
    
  |