logowanie   |   rejestracja
 
Bilder der Welt und Inschrift des Krieges (1989)
Obrazy świata i zapis wojny
Bilder der Welt und Inschrift des Krieges (1989)
Reżyseria: Harun Farocki
Scenariusz: Harun Farocki
 
Obsada: Ulrike Grote ... Narrator (G)
 
Premiera: 1989-02-21 (Festiwal Filmowy w Berlinie)
   
Filmometr:
Odradzam 50% Polecam
Ocena filmu:
oczekuje na 5 głosów
Twoja ocena:
 
Gatunek: dokumentalny, wojenny
Czas: 75 min
Kraj: RFN
 
 
Opis:
Tematyka filmu „Obrazy świata i zapis wojny” ogniskuje się na zjawisku mentalnej „ślepej plamki” u amerykańskich analityków zdjęć lotniczych. Dokonując analizy wykonanych w 1944 roku fotografii, interesowali się oni jedynie obiektami przemysłowymi koncernu IG-Farben, a nie dostrzegli położonego w pobliżu obozu koncentracyjnego Auschwitz. Komentarz i uwagi na tych zdjęciach pokazują, że dopiero dziesiątki lat później CIA odkryła to, czego nie chcieli zauważyć alianci w 1944 roku.
Obok zakładów IG-Farben, będących przemysłowym celem nalotów bombowych, na zdjęciach widać również KZ Auschwitz (jeden raz przez mgnienie oka pojawia się w trakcie tej późniejszej analizy obraz kanału falowego, który widać było już na początku filmu, ewidentnie z zamiarem zatrzymania wzroku. Bowiem wzrok i myśli wcale nie są swobodne, tam gdzie maszyny wespół z nauką i armią wyznaczają obiekt obserwacji).

Farocki trafia tu w samo sedno zjawiska medialnej przemocy, „terrorystycznej estetyki” bodźca optycznego, która pojawia się dziś na monitorach kontrolnych i ekranach telewizorów. Robi to w celu uczynienia z obserwatora albo widza wspólnika lub potencjalnej ofiary, tak samo jak w czasie wojny. Zdjęcia lotnicze aliantów uwieczniają zniszczenie. Dokumentują dokładność trafień bomb, konserwują zagładę. Historia zdjęć obozu w Auschwitz jest opowiadana razem z wieloma innymi historiami zdjęć ze świata, przed i po Auschwitz. Wszystkie one odwołują się do owej jednej fotografii, zaś Auschwitz zawiera się w każdym z tych zdjęć. Tworzy ona punkt ciężkości dla zamkniętych w pętlę fragmentów filmu, a jednocześnie płaszczyznę projekcji dla wszystkich innych zdjęć. Niosą one zapis wojny, masowej produkcji, końca manufaktury, wywłaszczenia ludzkich zmysłów i umiejętności. Alfred Kantor był zmuszony rysować. Rysował z fotograficzną dokładnością, aby przekazać coś niewyobrażalnego. Sprzęt fotograficzny nie potrafi przekazać tej rzeczywistości. Fotografia sama w sobie jest efektem abstrakcji wobec człowieka. Cechuje ją obcość, która jest w efekcie niszcząca i dehumanizująca.
źródło: internet  
 
 
Dystrybutor świat: Facets Multimedia Distribution
Inne tytuły: Images Of the World and the Inscription Of War
 
 

Komentarze:

  Brak komentarzy do tego tytułu. Zapraszamy do komentowania.
 
Przejdź do forum Dodaj nowy

Dodatkowe informacje:
 
O filmie
Pełna obsada i ekipa
Wiadomości [0]
Recenzje
  redakcyjne [0]  
  internautów [0]  
dodaj recenzję
 
Plakaty [1]
Zdjęcia [3]
Video
 
DVD
 
dodaj do ulubionych
 
Redakcja strony
  vaultdweller
  Duster
dodaj/edytuj treść
ostatnia modyfikacja: 2012-07-10
[odsłon: 500]
Zauważyłeś błędy na stronie?
Napisz do redakcji.
 

Kinomania.org
 

kontakt   |   redakcja   |   reklama   |   regulamin   |   polityka prywatności

Copyright © 2007 - 2012 Filmosfera