logowanie   |   rejestracja
 
Waltz with Bashir (2008)
Walc z Baszirem
Waltz with Bashir (2008)
Reżyseria: Ari Folman
Scenariusz: Ari Folman
 
Obsada: Ron Ben-Yishai ...  On sam (G)
Ronny Dayag ...  On sam (G)
Ari Folman ...  On sam (G)
Dror Harazi ...  On sam (G)
Yehezkel Lazarov ... Carmi Cna'an (G)
 
Premiera: 2009-04-03 (Polska), 2008 (Świat)
2008-05-15 (Festiwal Filmowy w Cannes)
   
Filmometr: (głosów: 3)
Odradzam 66% Polecam
Ocena filmu:
oczekuje na 5 głosów
Twoja ocena:
 
Recenzja:
 
Good Morning Lebanon

Sierpień, sobotnie popołudnie. Jeżeli podniosę głowę, przez okno zobaczę zieleń posadzonych przez sąsiadów świerków, a za nimi i nad nimi - niebo w kolorze wypłowiałego błękitu. Nie podnoszę wzroku, jestem w Libanie. Frenkel, izraelski żołnierz, tańczy do wtóru Chopinowskiego walca, strzelając na oślep jak opętany. Czuję dreszcz za każdym razem, gdy wracam do tej sceny.

Czternaście lat po premierze (2008) „Walc z Baszirem” Ariego Folmana oddziałuje na widza z niesłabnącą siłą. Izraelski reżyser sięga po animację, gatunek wciąż (niesłusznie) kojarzony przez wielu z grupą najmłodszych odbiorców, by zbudować jeden z najlepszych wojennych obrazów, jakie kiedykolwiek powstały. Jądro akcji stanowi tu konflikt libańsko-izraelski z lat 1982–1985, w który oprócz wojsk obydwu państw zaangażowani byli także Palestyńczycy, Syryjczycy, Kurdowie i szereg ugrupowań o charakterze terrorystycznym. Po latach od zakończenia wojny, w której brał udział jako młody chłopak, główny bohater - alter ego samego Folmana - mierzy się z nawiedzającym go, niezrozumiałym wspomnieniem. Poznając relacje dawnych przyjaciół i kolegów z oddziału, stopniowo rekonstruuje przebieg wydarzeń, jednocześnie szkicując przed oczami widzów obraz konfliktu widziany z perspektywy szeregowych żołnierzy.

Film Folmana przypomina taniec na krawędzi jawy i snu. To kino wojenne, ale - jakkolwiek zaskakująco by to nie brzmiało - jednocześnie kino poetyckie i oniryczne. Reżyser dotyka kwestii psychicznych reakcji organizmu na ekstremalne warunki na froncie, opisując mechanizm zespołu stresu pourazowego. Sportretowanie takich zjawisk jak koszmary czy tzw. flashbacki - wspomnienia intruzywne, stanowi zadanie trudne, grożące przekroczeniem cienkiej granicy między dobrym smakiem a pseudoartystycznym pastiszem. Izraelski twórca wywiązuje się z niego wzorcowo – i nie bez znaczenia pozostaje tu fakt, że stawia właśnie na formę filmu animowanego. Obraz Folmana jest zresztą dziełem (w pełni świadomie używam tego słowa), które rozpatrywać można na wielu płaszczyznach: jako opowieść o młodości i dorastaniu, ale także nietolerancji religijnej, nienawiści, zaślepieniu i politycznym cynizmie. Nawiązania do Zagłady (tym mocniejsze w wymowie, gdy uświadamiam sobie, że w obronie Palestyńczyków staje reżyser pochodzący z rodziny ocalonej z Holocaustu) czynią z „Walca z Baszirem” bardzo ważny, uniwersalny głos antywojenny.

Film, dodajmy, zasługuje na docenienie od strony warsztatowej. Scenariusz obrazu, zaznaczmy, dokumentalnego, pod względem budowania emocjonalnego napięcia nie ustępuje w niczym klasyce thrillera. Wrażenie robi także warstwa wizualna, zwłaszcza sekwencje utrzymane w czarno-żółtej, niepokojącej kolorystyce, nawiązujące do estetyki komiksu i kina noir. Ogromną wartość "Walca z Baszirem" stanowi wreszcie jego ścieżka dźwiękowa. Kompozytor Max Richter, prowadzący odbiorców przez kolejne odcienie niepokoju, jest tutaj bliski perfekcji. Jednocześnie twórcy umiejętnie przełamują nastrój przy pomocy utworów o antywojennym przesłaniu, należących do nurtu muzyki rozrywkowej. Protest-song „Good Morning Lebanon” i Richterowskie kompozycje dźwięczą mi w głowie jeszcze długo po seansie.
autor:
kamkimppu
ocena autora:
dodano:
2022-08-18
Dodatkowe informacje:
 
O filmie
Pełna obsada i ekipa
Wiadomości [17]
Recenzje
  redakcyjne [2]  
  internautów [0]  
dodaj recenzję
 
Plakaty [4]
Zdjęcia [24]
Video [3]
 
DVD
 
dodaj do ulubionych
 
Redakcja strony
  vaultdweller
  Maciek Słomczyński
  Arkadiusz Chorób
  Michał Ćwikła
  Duster
dodaj/edytuj treść
ostatnia modyfikacja: 2012-03-30
[odsłon: 7034]
Zauważyłeś błędy na stronie?
Napisz do redakcji.
 

Kinomania.org
 

kontakt   |   redakcja   |   reklama   |   regulamin   |   polityka prywatności

Copyright © 2007 - 2012 Filmosfera