logowanie   |   rejestracja
 
Coco avant Chanel (2009)
Coco Chanel
Coco avant Chanel (2009)
Reżyseria: Anne Fontaine
Scenariusz: Anne Fontaine, Camille Fontaine
 
Obsada: Audrey Tautou ... Gabrielle "Coco" Chanel
Alessandro Nivola ... Arthur "Boy" Capel
Benoît Poelvoorde ... Étienne Balsan
Marie Gillain ... Adrienne Chanel
Emmanuelle Devos ... Emilienne d'Alençon
 
Premiera: 2009-06-26 (Polska), 2009-04-22 (Świat)
2009-05-18 (Targi Filmowe w Cannes)
   
Filmometr:
Odradzam 50% Polecam
Ocena filmu:
oczekuje na 5 głosów
Twoja ocena:
 
Recenzja:
 
Czerń – kolor, który jest prawdziwym kolorem

Przedpremierowy pokaz filmu „Coco Chanel” w kinie Pod Baranami w Krakowie (25 VI 2009 r.) zgromadził pełną widownię, w przeważającej części jednak żeńską. Czyżby jedynie garstki panów nie przerażał film o kobiecie sukcesu? Hmm…

 

To niezwykły film o niezwykłej dziewczynie, która nie tylko zrewolucjonizowała świat mody, ale też odważyła się być inna od wszystkich kobiet jej czasów i odniosła sukces w świecie zdominowanym przez mężczyzn, świecie, który nie dawał szans paniom na rozwinięcie skrzydeł.

 

Coco Chanel, a raczej - Gabrielle Chanel urodziła się w 1883 r. w małej francuskiej miejscowości, w rodzinie wędrownego kramarza. Nie miała szczęśliwego dzieciństwa: osierocona przez matkę i porzucona przez ojca, dorastała w sierocińcu. Lata te wywarły wpływ na jej osobowość, naznaczyły piętnem, od którego uciekała przez całe życie i do którego nie lubiła się przyznawać. Właśnie w sierocińcu rozpoczyna się akcja filmu, nakręconego na podstawie książki Edmonda Charles-Reux. To znamienne, gdyż, wbrew temu, czego moglibyśmy się spodziewać, reżyserka, Anne Fontaine, nie przedstawia całokształtu życia i śmierci swojej bohaterki, lecz wycinek historii. Nie tyle jest to film biograficzny, co raczej studium psychologiczne osobowości Chanel i jednocześnie studium międzyludzkich stosunków (skomplikowany trójkąt miłosno - przyjacielski, w którym nikt nie może być w pełni szczęśliwy).

 

Niczym kartki w pamiętniku przewijają się przed oczami widza kolejne fragmenty dziejów Gabrielle, sygnowane miejscami zdarzeń: sierociniec w Obazin; Moulins (w którym zarabiała jako szwaczka i szansonistka – właśnie wtedy powstał przydomek „Coco” od tytułu frywolnej piosenki, z którą często występowała); pałac jej kochanka, Etienne`a Balsano w Compiegne - jej przepustka do wielkiego świata i wreszcie Paryż – miejsce jej sukcesu. Z wszystkich tych obrazów bije smutek, poczucie wyobcowania i samotność podkreślane zarówno w sposobie kadrowania zdjęć (np. postać Coco, malutka wobec ogromu pochmurnego nieba i trawnika) jak i przez wszechobecną czerń - choć film jest kolorowy - to jednak ten prawdziwy kolor (jak go określa Gabrielle), przewija się pod powierzchnią barw, gasząc ich intensywniejsze odcienie, a czasem ujawnia się w pociemniałym niebie, w zacienionym budynku. Widoczne jest to także w grze Audrey Tautou - odtwórczyni głównej roli - w jej gestach i spojrzeniu czarnych oczu.

 

Trzeba przyznać, że aktorka wypadła wspaniale w roli Chanel – myślę, że to jedna z jej najlepszych kreacji. Coco w jej wykonaniu nie jest żadną urodziwą seksbombą, ani wampem, ani też wojującą feministką (choć przy odtwarzaniu tej postaci łatwo byłoby pokusić się o takie przejaskrawienie), ma za to w sobie „to coś”: ten szyk, elegancję i nieuchwytny czar, z których od wieków słyną Francuzki. Gabrielle, jaką pokazuje nam Tautou jest osobą nieprzeciętną, skomplikowaną, złożoną z wielu, nieraz przeciwstawnych, cech. Prosta, niewykształcona, ale obdarzona inteligencją i zaskakująco złośliwym poczuciem humoru. Jak w czymś takim udaje się pani myśleć - mówi Coco do aktorki Emilienne, spoglądając na olbrzymi kapelusz z piórami i dodaje z sarkazmem - bo przecież pani czasem myśli? Z jednej strony cyniczna – traktuje seks jak przepustkę do innego, lepszego życia, z drugiej wrażliwa i spragniona miłości, na chwilę pozwala ponieść się uczuciu i płaci za to złamanym sercem. Dumna, mająca poczucie swej godności, czuje się upokorzona byciem utrzymanką - jest jak tresowana małpka, pokazująca na rozkaz sztuczki - ale godzi się z tym, dążąc do osiągnięcia celu. Podchodzi do wszystkiego bardzo praktycznie i właśnie ta jej cecha jest źródłem dokonanego przez Chanel przełomu w modzie - nie stawia sobie za cel walki z konwenansami, lecz pozbywa się tego, co jej przeszkadza: czy to gorsetu, czy to długich włosów.

 

Jedyną według mnie wadą tego filmu jest jego niepełność. Choć oczywiście z samego założenia nie jest to obraz całego życia Coco, to jednak sądzę, że fabuła urywa się za wcześnie, raptownie, pozostawiając u widza niedobór i niedosyt wiedzy o dalszym rozwoju bohaterki. Niemniej jednak zdecydowanie film jest godny polecenia. Także dla panów...

autor:
Dominika Barut - Andrachiewicz
ocena autora:
dodano:
2009-07-01
Dodatkowe informacje:
 
O filmie
Pełna obsada i ekipa
Wiadomości [19]
Recenzje
  redakcyjne [1]  
  internautów [0]  
dodaj recenzję
 
Plakaty [5]
Zdjęcia [6]
Video [1]
 
DVD
 
dodaj do ulubionych
 
Redakcja strony
  Maciek Słomczyński
  Michał Ćwikła
  Arkadiusz Chorób
  Radosław Sztaba
dodaj/edytuj treść
ostatnia modyfikacja: 2009-09-12
[odsłon: 9112]
Zauważyłeś błędy na stronie?
Napisz do redakcji.
 

Kinomania.org
 

kontakt   |   redakcja   |   reklama   |   regulamin   |   polityka prywatności

Copyright © 2007 - 2012 Filmosfera