logowanie   |   rejestracja
 
Stilleben (1997)
Martwa natura
Stilleben (1997)
Reżyseria: Harun Farocki
Scenariusz: Harun Farocki
 
Obsada: Kaja Silverman ... Narrator
 
Premiera: 2012-05-16 (Festiwal Filmowy Planete+ Doc)
   
Filmometr:
Odradzam 50% Polecam
Ocena filmu:
oczekuje na 5 głosów
Twoja ocena:
 
Gatunek: dokumentalny
Czas: 58 min
Kraj: Niemcy
 
 
Opis:
Podobnie jak malarstwo XVII-wieczne przedstawiało przedmioty codziennego użytku: jadło, napoje, zastawę stołową w postaci martwej natury, tak dziś przemysł reklamowy produkuje fotografie towarów przy ogromnym nakładzie sił i środków i na wysokim stopniu specjalizacji. Harun Farocki odwiedził fotografów w atelier we Francji, USA i Niemczech i całymi dniami okiem swojej kamery obserwował ich przy pracy.
Powstały trzy dokumentalne sekwencje na temat aranżacji półmiska serów, szklanek napełnionych piwem i kosztownego zegarka na rękę. Autor przeciwstawia im eseistyczny tekst o klasycznym malarstwie holendersko-flamandzkim, przedstawiającym martwą naturę i o rozmaitych przykładach z europejskich muzeów. „Chętnie przyglądałem się fotografom martwej natury i ich zespołom przy pracy, bo pracują konstruktywnie. Konstruują obraz, pokazujący jak buduje się rusztowanie lub dźwig. Jednak my wiemy, jak wygląda dźwig, natomiast fotografowie muszą osiągnąć i uprzedmiotowić swój cel w trakcie wielu podejść i etapów. W martwej naturze wywody, określone tezy i ideowo-teoretyczne implikacje zostają sprowadzone do aktu odzwierciedlania przedmiotów. Co oznacza uchwycenie jakiegoś świata rzeczy, ukierunkowanie na przedmioty, itp.?” - Harun Farocki. Te bloki scen dokumentalnych pozostawiają nas bez komentarza, a cała nadzieja jest w tym, że idee historii sztuki uda się przenieść na grunt reklamy i zauważyć różnice.
Można też spojrzeć na te martwe natury w odwrotny sposób, odnosząc te przedziwne kultowe zabiegi w trakcie produkcji do świętego aktu tworzenia sztuki. Kompozycja tego filmu dokumentalnego, owo ciągłe oscylowanie między malarstwem a fotografią reklamową, pomiędzy XVII a XX wiekiem, prowadzi do wytworzenia swoistej magii. Po pierwsze - ponieważ brawurowo przedstawia i zarazem przeskakuje stulecia i techniki tworzenia. Po drugie - ponieważ Harun Farocki dokumentuje to, co się dzieje, w sposób purystyczny i z dystansem, często wciąż z tego samego ujęcia kamery, a na dodatek nie pokazuje nam, widzom, gotowych zdjęć reklamowych. Po trzecie - ponieważ niesamowicie izoluje.
Dzięki kamerze w roli bezstronnego obserwatora, praca fotografów reklamowych (strukturyzacja tematu, zmiany, omawianie zdjęć, itd.) zyskuje coś nierzeczywistego, jakby wszystko działo się w gabinecie kosmicznego laboratorium, a nie na ziemi u schyłku naszego świeckiego świata.
źródło: internet  
 
 
Dystrybutor świat: Facets Multimedia Distribution
Inne tytuły: Still Life
 
 

Dodatkowe informacje:
 
  Tytuł przed weryfikacją  
O filmie
Pełna obsada i ekipa
Wiadomości [0]
Recenzje
  redakcyjne [0]  
  internautów [0]  
dodaj recenzję
 
Plakaty [1]
Zdjęcia [4]
Video
 
DVD
 
dodaj do ulubionych
 
Redakcja strony
  vaultdweller
dodaj/edytuj treść
ostatnia modyfikacja: 2012-06-25
[odsłon: 1004]
Zauważyłeś błędy na stronie?
Napisz do redakcji.
 

Kinomania.org
 

kontakt   |   redakcja   |   reklama   |   regulamin   |   polityka prywatności

Copyright © 2007 - 2012 Filmosfera