Liczącego 193 centymetry wzrostu czarnoskórego Djimona Hounsou sławnym uczynili David Fincher, Steven Spielberg oraz Ridley Scott. Zanim trafił przed światła jupiterów, mieszkał na ulicy. Zanim został aktorem, pracował jako tancerz i model.
Pierwsze 13 lat swojego życia Djimon spędził w Afryce w Beninie. Gdy podrósł, rodzice wysłali go do starszego brata, mieszkającego w Lyonie we Francji, by tam kontynuował naukę. Szkoły jednak nie ukończył. Przeprowadził się do Paryża i tam rozpoczął żywot wagabundy, pozbawionego dachu nad głową i pomysłu na życie. Szczęście uśmiechnęło się do niego, gdy miał 22 lata. Na ulicy wypatrzył go wówczas projektant mody - Thierry Mugler. Rysy twarzy oraz sylwetka Afrykańczyka tak bardzo przypadły mu do gustu, iż uczynił z niego twarz kilku swoich kampanii reklamowych oraz wykorzystał w albumie "Thierry Mugler Photographs". Przed swój obiektyw zaprosił go także legendarny fotograf Herb Ritts, czego efektem była publikacja: "Men and Women". Umocniwszy swoją pozycję w świecie paryskiej mody i sztuki, Hounsou postanowił przeprowadzić się do Los Angeles.
Początkowo pewne trudności sprawiał mu język angielski. Był jednak uparty i nauczył się go, m.in. oglądając telewizyjne filmy dokumentalne. Nie musiał długo czekać na propozycje. David Fincher zaproponował mu udział w reżyserowanych przez siebie teledyskach do utworów Pauli Abdul - "Straight Up", Steve'a Winwooda - "Roll With It" oraz Madonny – "Express Yourself". Nie zabrakło go także w fabularyzowanym wideoklipie Janet Jackson do singla "Love Will Never Do Without You". W końcu wypatrzyli go hollywoodzcy agenci.
Na dużym ekranie Djimon zadebiutował w 1990 r. w niewielkiej roli w komedii "Without You, I'm Nothing" Johna Boskovicha. W tym samym roku doczekał się epizodu w serialu "Beverly Hills, 90210". Potem przemknął na planie dramatu "Unlawful Entry" (1992) Jonathana Kaplana oraz pojawił się w produkcji science fiction "Gwiezdne wrota" (1994) Rolanda Emmericha. Do pierwszej ligi aktorskiej wkroczył jednak dopiero w 1997 r., kiedy Steven Spielberg powierzył mu rolę zbuntowanego niewolnika Cinque'a w historyczno-politycznym dramacie "Amistad". Z nieznanego nikomu odtwórcy Hounsou przemienił się w laureata Image Award oraz kandydata do statuetek Złotego Globu oraz Golden Satellite Award. Od tego też momentu nie może narzekać na brak ofert filmowych i telewizyjnych.
Po występie w niezbyt udanym horrorze "Śmiertelny rejs" (1998) Stephena Sommersa oraz gościnnej roli uchodźcy politycznego w popularnym serialu medycznym – "Ostry dyżur" (1999), znalazł się w obsadzie oscarowej superprodukcji Ridleya Scotta – "Gladiator" (2000). Jeszcze raz jego charyzma i talent zwróciły nań uwagę widzów oraz krytyki. Rola wojownika, który zaprzyjaźnia się z głównym bohaterem (Russell Crowe) uhonorowana została nominacjami do wyróżnień Gildii Aktorów Ekranowych oraz Blockbuster Entertainment Award. Jeszcze większy sukces Djimon odniósł dwa lata później, gdy kreacja Mateo, samotnika, który zaprzyjaźnia się ze świeżo przybyłymi do Stanów imigrantami z Irlandii w "Naszej Ameryce" (2003) w reżyserii Jima Sheridana przyniosła mu m.in. nominacje do Oscara i Image Award oraz trofea Black Reel Award, Golden Satellite Award i Independent Spirit Award.
Dzięki "Gladiatorowi" i "Naszej Ameryce" dyrektorzy odpowiedzialni za casting ostatecznie przestali się bać obsadzać Djimona Hounsou obok największych hollywoodzkich gwiazd. W historycznym dramacie wojennym "Cena honoru" (2002) Shekhara Kapura partnerował Kate Hudson oraz Heathowi Ledgerowi. W filmie akcji "Biker Boyz" (2003, reż. Reggie Rock Bythewood) grał z Laurencem Fishburne, w przygodowej sensacji "Lara Croft Tomb Raider: Kolebka życia" (2003, reż. Jan de Bont) z Angeliną Jolie, w komedii "Beauty Shop" (2005, reż. Bille Woodruff) z Alicią Silverstone oraz Queen Latifah, a w thrillerze "Constantine" (2005, reż. Francis Lawrence) z Keanu Reevesem. Michael Bay powierzył mu z kolei dużą rolę obok Ewana McGregora i Scarlett Johansson w futurystycznym dramacie "Wyspa" (2005).
Sporadycznie aktor występuje także w europejskich produkcjach (m.in. "Pościg za milionem", 2002 oraz " Blueberry: L'expérience secrete", 2004). Coraz bardziej interesuje go także udział w realizacjach niezależnych twórców.
|