„Zakopane póki czas ich nie odkopie, jak elementy układanki, które udaje się złożyć”. Tak zaczyna się książka asystenta zamordowanego Profesora, zajmującego się zagadkami ludzkiej pamięci. Emerytowany policjant, chory na Alzheimera, chce wrócić do dawnego śledztwa i zatrzymać egzekucję skazanego na śmierć chłopaka. Pamięć powoli wraca i na jaw wychodzą mroczne tajemnice. Pojawia się coraz więcej ludzi, którzy mogliby mieć motyw zabójstwa słynnego naukowca Wiedera. Dozorca, weteran wojny w Iraku, który był poddawany eksperymentalnej terapii. Rosyjska profesor, która czuje się przez Wiedera okradziona ze swoich badań. Pisarz zazdrosny o partnerkę…
„Księga luster” to fascynujący film o zakamarkach ludzkiej pamięci i próbie zapanowania nad jej procesami. Dużo tu motywów puzzli i odłamków potłuczonego szkła, symbolizujących powracające wspomnienia, z których Freeman, grany przez Russela Crowa usiłuje złożyć całość. Jego dawny policyjny partner bardzo niechętnie wraca do dawnego śledztwa. Czarnoskóry narkoman przyznał się w końcu do winy. Czy był tylko oczywistym kozłem ofiarnym, jak bohater dość podobnej fabuły obsypanej Oscarami „Zielonej mili”? Chłopak twierdzi, że był w mieszkaniu profesora, ale nie zabił. Atmosfera się zagęszcza, kiedy ginie inny człowiek badający sprawę zabójstwa Wiedera, jego asystent i autor książki „Księga luster”. Komuś wyraźnie zależy na zacieraniu śladów. Freeman ma nieodparte wrażenie, że ta sprawa jest mu jakoś osobiście bliska. Że wymontowane zostały z jego pamięci istotne fragmenty.
Sigmund Freud pisał o procesie wyparcia, które obejmuje zepchnięcie różnych traumatycznych wspomnień np. z dzieciństwa w czeluść podświadomości. Wieder chciał w jakiś sposób zapanować nad tym procesem. Za pomocą leków i hipnozy próbował pomóc ofiarom PTSD, jak jego dozorca, weteran wojny w Iraku. Gdyby wymontować traumatyczne, niewygodne fragmenty z pamięci pacjenta, jego stan i jakość życia mogłyby się diametralnie poprawić. Pytanie, czy te badania nie wymknęły się spod kontroli? Eksperymentalne terapie zawsze wiążą się z dużym ryzykiem. Film trzymający w napięciu do ostatniej sceny.