duża fotografia filmu Furia
Miniatura plakatu filmu Furia

Furia

2021 | Polska | Dokumentalny | 85 min

Rola życia

Dokument Krzysztofa Kasiora to realistyczna wersja „Za wszelką cenę”, bez sznytu  Clinta Eastwooda. Jednakże bohaterką rodzimej opowieści jest zawodniczka MMA, toteż bliższym kontekstem wydaje się „Underdog” Macieja Kawulskiego – wszak główną postacią filmu z udziałem Mameda Khalidova jest mężczyzna. Kasior stara się przybliżyć postać Aleksandry Roli, mistrzyni AFC w wadze słomkowej z 2016 roku i obecnie związanej kontraktem z KSW (współzałożycielem organizacji promującej walki jest Kawulski).

Historia Roli w obiektywie rozpoczyna się od drogi po pas mistrzowski AFC, aby przejść na zawodowstwo. Za trening odpowiedzialny jest Bambi. Relacja między podopieczną i trenerem jest kluczowa dla wydarzeń, jakie będą miały miejsce w Las Vegas. Walka o zwycięstwo to nie tylko starcie w klatce, istotne jest także spełnienie wymogów takich jak osiągnięcie idealnej wagi oraz dostosowanie się do przepisów w zakresie zadawanych ciosów. Problem komunikacyjny z sędzią oraz zmiana dietetyka skutkują przegraną oraz groźbą dyskwalifikacji na dwa lata. Jednak Aleksandra Rola nie poddaje się łatwo.

Twórcy dużą część poświęcają na przedstawienie sylwetki zawodniczki przez pryzmat życia  rodzinnego w Łęcznej. Matka, z którą córka nie potrafi porozumieć się bez spięć, zamartwia się o swoje dziecko, zaglądając w nocy do sypialni. Ojciec nie przebiera w słowach, opisując poczynania brata, uznanego za staczającego się alkoholika. Te trudności zaważają na samopoczuciu bohaterki, która podejmuje próbę spotkania z psychologiem, lecz i ta decyzja wymaga czasu na zdecydowany krok podjęcia terapii. Pomiędzy wymagającymi treningami życie osobiste Roli jest ograniczone do pojedynczych spotkań z przyjaciółką i licznych rozmów telefonicznych z Markiem, chłopakiem ze środowiska sportowców. Związek wpływa na jakość i efekty ćwiczeń, co nie podoba się Bambiemu. Jeden telefon powoduje lawinę przyczynowo-skutkową.

Przygotowanie do walk wymaga sprawności fizycznej na najwyższym poziomie. Najbardziej znaczące zdanie trenera to uwaga o kontuzjach. Przeciwdziałać im ma hartowanie w lodowej kąpieli – nie tylko w wannie, nawet pojemnik na śmieci służy za komorę lodową i nie jest to rzadko stosowane rozwiązanie. Sportsmenka bez skrępowania przebiera się w sali pełnej ćwiczących czy podczas sprawdzania wagi – jej kobiecość reprezentuje siła i hart ducha. Uwaga kosmetyczki w trakcie zabiegów pielęgnacyjnych wyraźnie punktuje kobietę, niejako odzierając z wyznaczników piękna – zupełnie niepotrzebnie. Ta kontra dowodzi, że stereotyp płci w sporcie wciąż jest niewykorzeniony i wymaga zmian na tym poziomie.

Ciężka praca amatorki wiąże się z problemami finansowymi. Rozwiązaniem jest tymczasowa praca w lokalu. Podczas przerwy od sportu dorabianie wiąże się nawet z wyjazdem oraz okresową zmianą zawodu na pracownicę call center. Również Bambi pracuje dodatkowo przy rozładunku skrzynek na targu. Ciężkie chwile pozwalają jednak na znalezienie sił do powrotu na matę. Pojednanie z trenerem i powrót do rutyny zbiega się z wielką zmianą – wyprowadzką z domu rodzinnego, co prowadzi do szczerej i emocjonalnej rozmowy z rodzicielką. Tytułowa furia to siła napędowa zawodniczki, która prze do przodu i udowadnia samej sobie, że może wygrać zarówno z własnymi słabościami, jak i przeciwnościami losu, nie wspominając o znokautowaniu przeciwniczki w klatce.

Perspektywy kariery poprzedza wiele godzin ciężkiej pracy podczas specjalnie przygotowanych ćwiczeń oraz sparingów; włączając w ten tryb życia nawet zasypianie na macie. Droga, jaką przebyła zawodniczka to także konieczność dzielenia się trenerem z innymi adeptami mieszanych sztuk walki. Bez wyłączności w dostępie do instruktora sportowiec częściej zostaje sam na polu walki o sprawność oraz zdobycie umiejętności potrzebnych do zwycięstwa. Odpowiedzialność ciąży przede wszystkim na wyczynowcach. Nowy rok świętowany na dachu zapowiedział nowe możliwości. 

Obraz jest dostępny z angielskimi napisami, w tłumaczeniu występuje pewien rozdźwięk: np. okolice Lublina zostały przełożone jako miejsce 200 km od Warszawy, aby lepiej uzmysłowić punkt orientacyjny obcokrajowcom –  takie podejście wydaje się niepotrzebnym zabiegiem wobec zagranicznych odbiorców, uniemożliwia lepsze poznanie kraju pod względem topograficznym. Tłumaczeniem nie została objęta realizacja w Las Vegas podczas zawodów: przedstawienie zasad, dyskusja z sędziami czy wywiad z zawodniczką odbywają się po angielsku, bez napisów w języku polskim.

Kamera skupiona jest na przedstawieniu Aleksandry Roli w wielkim zbliżeniu, często akcentując twarz bohaterki, zwłaszcza oczy. Odpowiedzialny za zdjęcia Mateusz Golis ukazuje postać sportsmenki przez pryzmat jej otoczenia, stosując wtedy panoramę, np. z graffiti Górnika Łęcznej. Operator często podąża za bohaterką, co wzmacnia wymowę gatunku. Produkcję rozpoczyna dźwięk z offu. Subtelna muzyka Marzeny Majcher tonuje przypadki krwawych starć. W realizacji zabrakło napisów końcowych informujących o dokonaniach i dalszym losie Roli.

Kasior sprawdza się jako reżyser krótkich form, do udanych należy jego produkcja „Idziemy na wojnę!”. Natomiast jako twórca długiego dokumentu reżyser zadbał o przedstawienie psychiki bohaterki, lecz trudno odnieść wrażenie, że „Furia” otworzy drogę do poznania świata KSW i MMA laikom. Wiwisekcję środowiska przez pryzmat życiorysu zawodniczki rzeczywiście cechuje autentyczność scenariusza opisującego koleje losu, jednak produkcja wydaje się dopiero startem do grona zawodowców – etapem, jaki osiągnęła główna bohaterka, rozpoczynając kolejną rundę zmagań.
Reżyseria
Dystrybutor
Premiera
19-11-2021 (Polska)
4,0
Ocena filmu
głosów: 1
Twoja ocena
chcę zobaczyć
0 osób chce go zobaczyć
dodaj do ulubionych
0 osób lubi ten film
obserwuj
0 osób obserwuje ten tytuł
dodaj do filmoteki
0 osób ma ten film u siebie

dodaj komentarz

Możesz pisać komentarze ze swojego konta - zalogować się?

redakcja strony

Arkadiusz Chorób