Nominacje do Orłów 2022 ogłoszone
Ewa Balana | 2022-03-16Źródło: Filmosfera, foto Ewa Balana
16 marca 2022 roku po pierwszej turze głosowania Polskiej Akademii Filmowej poznaliśmy nominowanych do Polskich Nagród Filmowych Orły 2022. To jest już 24. edycja "polskich Oscarów". Po dwóch latach przerwy spowodowanej pandemią filmowcy spotkali się z dziennikarzami na konferencji prasowej. Polska Akademia Filmowa ogłosiła również apel do filmowców na całym świecie o protest przeciwko wojnie - Stop Russian War!
Najwięcej, bo aż 13 nominacji otrzymał film „Żeby nie było śladów” Jana P. Matuszyńskiego, 10 dostało „Wesele” Wojciecha Smarzowskiego , a 7 film „Wszystkie nasze strachy” Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta.
W tegorocznej edycji Orłów to nie znani aktorzy odczytywali nazwiska nominowanych i tytuły wyróżnionych filmów, ale przewodniczący, przedstawiciele wszystkich organizacji filmowych w Polsce, którzy tym samym wyrazili jedność środowisk filmowych: Dariusz Jabłoński (Polska Akademia Filmowa), Alicja Grawon-Jaksik (Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych); Jacek Bromski (Stowarzyszenie Filmowców Polskich), Natalia Grzegorzek (Polska Gildia Producentów), Marta Szarzyńska (Sekcja Młodych Producentów Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych), Tomasz Wolski (Gildia Polskich Reżyserów Dokumentalnych); Marcin Piątkowski (Polskie Stowarzyszenie Montażystów); Agata Strużyńska (Związek Zawodów Filmowych); Krzysztof Rak (Gildia Scenarzystów); Jacek Borcuch, Kinga Dębska, Katarzyna Klimkiewicz, Magnus von Horn, Wojciech Smarzowski, Agnieszka Smoczyńska (Gildia Reżyserów Polskich); Pola Guźlińska i Dominika Dylewska (Gildia Charakteryzatorów); Izabela Kiszka-Hoflik (Stowarzyszenie Kobiety Filmu), Bartosz Piotrowski (PSC - Polish Society of Cinematographers) oraz Mariusz Wilczyński (reżyser, Laureat Orła za Najlepszy Film 2021).
Nominacje 24. Orłów, nagród Polskiej Akademii Filmowej:
Najlepszy Film Europejski
- „Anette” reż. Leos Carax (Francja, Meksyk, USA, Szwajcaria, Belgia, Japonia, Niemcy)
- „Berlin Alexanderplatz” reż. Burhan Qurbani (Niemcy, Holandia, Francja, Kanada)
- „Na rauszu” (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)
- „Ojciec” (The Father) reż. Florian Zeller (Wielka Brytania, Francja)
- „Titane” reż. Julia Ducournau (Francja, Belgia)
- „Anette” reż. Leos Carax (Francja, Meksyk, USA, Szwajcaria, Belgia, Japonia, Niemcy)
- „Berlin Alexanderplatz” reż. Burhan Qurbani (Niemcy, Holandia, Francja, Kanada)
- „Na rauszu” (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)
- „Ojciec” (The Father) reż. Florian Zeller (Wielka Brytania, Francja)
- „Titane” reż. Julia Ducournau (Francja, Belgia)
Najlepszy Dźwięk
- Jerzy Murawski, Franciszek Kozłowski „Furioza”
- Zofia Moruś, Mateusz Adamczyk, Sebastian Witkowski „Mosquito State”
- Mateusz Adamczyk, Zofia Moruś, Bartosz Putkiewicz, Sebastian Witkowski „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
- Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora „Sonata”
- Michał Robaczewski „Sweat”
- Marek Wronko i Krzysztof Jastrząb „Śmierć Zygielbojma”
- Radek Ochnio „Wesele”
- Leszek Freund „Zupa nic”
- Kacper Habisiak, Sebastian Crueghe, Jarosław Bajdowski „Żeby nie było śladów”
Najlepsza Charakteryzacja
- Dariusz Krysiak „Cudak”
- Alina Janerka „Furioza”
- Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”
- Mirosława Wojtczak „Mistrz”
- Pola Guźlińska „Żeby nie było śladów”
Najlepsze Kostiumy
- Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Ciotka Hitlera”
- Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Cudak”
- Dorota Roqueplo „Magnezja”
- Marta Ostrowicz „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
- Elżbieta Radke „Śmierć Zygielbojma”
- Małgorzata Zacharska „Żeby nie było śladów”
- Dariusz Krysiak „Cudak”
- Alina Janerka „Furioza”
- Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”
- Mirosława Wojtczak „Mistrz”
- Pola Guźlińska „Żeby nie było śladów”
Najlepsze Kostiumy
- Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Ciotka Hitlera”
- Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Cudak”
- Dorota Roqueplo „Magnezja”
- Marta Ostrowicz „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
- Elżbieta Radke „Śmierć Zygielbojma”
- Małgorzata Zacharska „Żeby nie było śladów”
Najlepszy Montaż
- Jarosław Kamiński „Aida”
- Paweł Łoziński, Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik „Film balkonowy”
- Agnieszka Glińska „Lamb”
- Iza Pająk i Laura Pawela „Ucieczka na srebrny glob”
- Krzysztof Komander „Wesele”
- Paweł Łoziński, Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik „Film balkonowy”
- Agnieszka Glińska „Lamb”
- Iza Pająk i Laura Pawela „Ucieczka na srebrny glob”
- Krzysztof Komander „Wesele”
Odkrycie Roku
- Iwona Siekierzyńska, reżyseria, „Amatorzy”
- Mateusz Rakowicz, reżyseria, „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
- Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer, reżyseria, „Polański, Horowitz. Hometown”
- Jakub Michalczuk, reżyseria, „Teściowie”
- Łukasz Gutt, reżyseria, „Wszystkie nasze strachy”
Najlepszy Filmowy Serial Fabularny
- „Behawiorysta” reż. Łukasz Palkowski, Marek Wróbel, scen. Bartosz Janiszewski, Maciej Kazula, prod. Aktiv Media dla TVN Grupa Discovery
- „Klangor” reż. Łukasz Kośmicki, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
- „Kruk. Czorny Woron nie śpi” reż. Maciej Pieprzyca, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
- „Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix
- „Sexify” reż. Kalina Alabrudzińska i Piotr Domalewski, scen. Kalina Alabrudzińska, Piotr Domalewski, prod. Akson Studio dla Netflix
- „Behawiorysta” reż. Łukasz Palkowski, Marek Wróbel, scen. Bartosz Janiszewski, Maciej Kazula, prod. Aktiv Media dla TVN Grupa Discovery
- „Klangor” reż. Łukasz Kośmicki, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
- „Kruk. Czorny Woron nie śpi” reż. Maciej Pieprzyca, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
- „Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix
- „Sexify” reż. Kalina Alabrudzińska i Piotr Domalewski, scen. Kalina Alabrudzińska, Piotr Domalewski, prod. Akson Studio dla Netflix
Najlepszy Film Dokumentalny
- „1970” reżyseria Tomasz Wolski
- „Film balkonowy” reżyseria Paweł Łoziński
- „Polański, Horowitz. Hometown” reżyseria Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer
- „Sędziowie pod presją” reżyseria Kacper Lisowski
- „Ucieczka na srebrny glob” reżyseria Kuba Mikurda
- „1970” reżyseria Tomasz Wolski
- „Film balkonowy” reżyseria Paweł Łoziński
- „Polański, Horowitz. Hometown” reżyseria Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer
- „Sędziowie pod presją” reżyseria Kacper Lisowski
- „Ucieczka na srebrny glob” reżyseria Kuba Mikurda
Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca
- Anna Dymna „Amatorzy”
- Agata Kulesza „Wesele”
- Jowita Budnik „Wszystkie nasze strachy”
- Ewa Wiśniewska „Zupa nic”
- Aleksandra Konieczna „Żeby nie było śladów”
- Agnieszka Grochowska „Żeby nie było śladów”
Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska
- Borys Szyc „Bo we mnie jest seks”
- Adam Woronowicz „Moje wspaniałe życie”
- Łukasz Simlat „Sonata”
- Andrzej Chyra „Wszystkie nasze strachy”
- Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”
- Anna Dymna „Amatorzy”
- Agata Kulesza „Wesele”
- Jowita Budnik „Wszystkie nasze strachy”
- Ewa Wiśniewska „Zupa nic”
- Aleksandra Konieczna „Żeby nie było śladów”
- Agnieszka Grochowska „Żeby nie było śladów”
Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska
- Borys Szyc „Bo we mnie jest seks”
- Adam Woronowicz „Moje wspaniałe życie”
- Łukasz Simlat „Sonata”
- Andrzej Chyra „Wszystkie nasze strachy”
- Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”
Najlepsza Główna Rola Kobieca
- Jasna Đuričić „Aida”
- Maria Dębska „Bo we mnie jest seks”
- Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”
- Magdalena Koleśnik „Sweat”
- Sandra Korzeniak „Żeby nie było śladów”
- Jasna Đuričić „Aida”
- Maria Dębska „Bo we mnie jest seks”
- Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”
- Magdalena Koleśnik „Sweat”
- Sandra Korzeniak „Żeby nie było śladów”
Najlepsza Główna Rola Męska
- Piotr Głowacki „Mistrz”
- Jacek Braciak „Moje wspaniałe życie”
- Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”
- Robert Więckiewicz „Wesele”
- Tomasz Ziętek „Żeby nie było śladów”
Najlepsza Muzyka
- Maciej Zieliński „Gierek”
- Szymon Wysocki „Każdy ma swoje lato”
- Jan A. P. Kaczmarek „Magnezja”
- Cezary Skubiszewski „Mosquito State”
- Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”
- Jan A. P. Kaczmarek „Śmierć Zygielbojma”
- Mikołaj Trzaska „Wesele”
- Piotr Głowacki „Mistrz”
- Jacek Braciak „Moje wspaniałe życie”
- Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”
- Robert Więckiewicz „Wesele”
- Tomasz Ziętek „Żeby nie było śladów”
Najlepsza Muzyka
- Maciej Zieliński „Gierek”
- Szymon Wysocki „Każdy ma swoje lato”
- Jan A. P. Kaczmarek „Magnezja”
- Cezary Skubiszewski „Mosquito State”
- Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”
- Jan A. P. Kaczmarek „Śmierć Zygielbojma”
- Mikołaj Trzaska „Wesele”
Najlepsza Scenografia
- Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”
- Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński „Cudak”
- Marek Warszewski „Magnezja”
- Ewa Skoczkowska „Mistrz”
- Marek Warszewski „Wesele”
- Paweł Jarzębski „Żeby nie było śladów”
- Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”
- Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński „Cudak”
- Marek Warszewski „Magnezja”
- Ewa Skoczkowska „Mistrz”
- Marek Warszewski „Wesele”
- Paweł Jarzębski „Żeby nie było śladów”
Najlepsze Zdjęcia
- Klaudiusz Dwulit „Furioza”
- Witold Płóciennik „Mistrz”
- Michał Englert „Teściowie”
- Piotr Sobociński jr „Wesele”
- Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”
- Kacper Fertacz „Żeby nie było śladów”
- Arthur Reinhart „Żużel”
Najlepszy Scenariusz
- Jasmila Žbanić „Aida”
- Łukasz Grzegorek „Moje wspaniałe życie”
- Wojtek Smarzowski „Wesele”
- Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk, Katarzyna Sarnowska „Wszystkie nasze strachy”
- Maja Krawczyk-Wnuk „Żeby nie było śladów”
- Klaudiusz Dwulit „Furioza”
- Witold Płóciennik „Mistrz”
- Michał Englert „Teściowie”
- Piotr Sobociński jr „Wesele”
- Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”
- Kacper Fertacz „Żeby nie było śladów”
- Arthur Reinhart „Żużel”
Najlepszy Scenariusz
- Jasmila Žbanić „Aida”
- Łukasz Grzegorek „Moje wspaniałe życie”
- Wojtek Smarzowski „Wesele”
- Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk, Katarzyna Sarnowska „Wszystkie nasze strachy”
- Maja Krawczyk-Wnuk „Żeby nie było śladów”
Najlepsza Reżyseria
- Jasmila Žbanić „Aida”
- Paweł Łoziński „Film balkonowy”
- Magnus von Horn „Sweat”
- Wojtek Smarzowski „Wesele”
- Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”
- Jan P. Matuszyński „Żeby nie było śladów”
Najlepszy Film
- „Aida”
- „Moje wspaniałe życie”
- „Wszystkie nasze strachy”
- „Wesele”
- „Żeby nie było śladów”
- Jasmila Žbanić „Aida”
- Paweł Łoziński „Film balkonowy”
- Magnus von Horn „Sweat”
- Wojtek Smarzowski „Wesele”
- Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”
- Jan P. Matuszyński „Żeby nie było śladów”
Najlepszy Film
- „Aida”
- „Moje wspaniałe życie”
- „Wszystkie nasze strachy”
- „Wesele”
- „Żeby nie było śladów”
Podczas konferencji prasowej zaprezentowany został również plakat tegorocznej edycji Orłów, którego autorem jest, podobnie jak plakatów poprzednich edycji, Andrzej Pągowski. Tym razem znalazły się na nim dwa orły, a kolorystyka jest niebiesko żółta.
Już 20 kwietnia zostanie ogłoszone nazwisko laureata Orła za Osiągnięcia Życia.