Orły 2020 wręczone - rekordowo 11 statuetek dla "Bożego Ciała"
Ewa Balana | 2020-03-03Źródło: Filmosfera, foto Ewa Balana
Tegoroczna gala - 22 edycji Polskich Nagród Filmowych Orły 2020 należała bezapelacyjnie do „Bożego Ciała” Jana Komasy. Film otrzymał aż 11 statuetek, co jest wydarzeniem rekordowym w historii Orłów. Po dwie nagrody przypadły filmom „Pan T.” i „Ikar. Legenda Mietka Kosza”. Orła Za Osiągnięcia Życia otrzymała Maja Komorowska. Orłami Specjalnymi 2020 nagrodzono: Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Canal +, wieloletnich mecenasów polskiego kina.
Doroczna gala Orłów (nazywanych polskimi oscarami) to wielkie święto polskiego kina i środowiska filmowego. W obecnej edycji w konkursie o Polskie Nagrody Filmowe ubiegało się aż siedemdziesiąt produkcji fabularnych. Finalnie wśród nominowanych w dwudziestu kategoriach znalazło się czterdzieści filmów i ich twórców.
Doroczna gala Orłów (nazywanych polskimi oscarami) to wielkie święto polskiego kina i środowiska filmowego. W obecnej edycji w konkursie o Polskie Nagrody Filmowe ubiegało się aż siedemdziesiąt produkcji fabularnych. Finalnie wśród nominowanych w dwudziestu kategoriach znalazło się czterdzieści filmów i ich twórców.
Pojawiły się pewne nowości w Orłach. Polskiej Akademii Filmowej podjęła decyzję, by w tej edycji zwiększyć do pięciu liczbę nominacji w każdej z kategorii (w ubiegłych edycjach były trzy). Po raz pierwszy w historii PNF przyznano również nagrodę za „Najlepszą Charakteryzację”.
Ceremonię wręczenia Orłów poprowadził Maciej Stuhr. Powitał wraz z
prezydentem Polskiej Akademii Filmowej Dariuszem Jabłońskim zgromadzonych gości słowami z filmu "Boże Ciało" -
"Nie przyszliśmy tu, żeby klepać formułki". Następnie środowisko filmowe
pożegnało na stojąco i brawami tych, którzy odeszli w okresie roku
od ostatniego spotkania.
Prowadzący nawiązywał kilkakrotnie w żartobliwy sposób do problematyki epidemii koronawirusa (gala to spore skupisko ludzi), dzięki czemu atmosfera w teatrze się rozluźniła. Obecny na uroczystości rysownik Henryk Sawka komentował satyrycznymi rysunkami na tablecie bieżące wydarzenia wieczoru. Były one pokazywane na ekranie. Jeden z nich głosił hasło - "To Orły,
więc najwyżej ptasia grypa". Podczas gali pojawiły się niespodzianki zapowiadające kategorie, w których wręczane były Orły. Maciej
Stuhr wystąpił w białym papieskim stroju przed zapowiedzią nagrody za Najlepsze Kostiumy. Julia Pietrucha zagrała i zaśpiewała swój utwór
"Living on the Island" przed nagrodą za Najlepszą Muzykę.
Emocji nie brakowało. Najczęściej pojawiającymi się na scenie byli przedstawiciele ekipy filmu „Boże Ciało”. Film został wyróżniony aż 11 Orłami z 15 nominacji, dominując rozdanie nagród. Produkcja w reżyserii Jana Komasy, nasz tegoroczny kandydat do Oscara, zebrała m.in. nagrody w najważniejszych kategoriach: „Najlepsza główna rola kobieca”, „Najlepsza główna rola męska”, „Najlepsza reżyseria” i „Najlepszy film”. Polska Akademia Filmowa doceniła również obraz „Ikar. Legenda Mietka Kosza” w reżyserii Macieja Pieprzycy przyznając mu Orły za muzykę i dźwięk oraz film „Pan T.” w reżyserii Marcina Krzyształowicza, który zdobył Orły w kategoriach „Najlepsza scenografia” i „Najlepsze kostiumy”.
Podczas ceremonii wręczania nagród pojawiły się zaskakujące sytuacje. Agata Trzebuchowska, odczytując nazwisko laureata w kategorii "Najlepsza drugoplanowa rola męska" nie wiedziała (podobnie jak wszyscy inni), że po raz pierwszy w historii Orłów wyłoniono dwóch laureatów w tej kategorii, więc przeczytała tylko jedno nazwisko. Orła w tej kategorii otrzymali ex aequo Łukasz Simlat („Boże Ciało”) i Robert Więckiewicz („Ukryta gra”). Statuetki dla Roberta Więckiewicza zabrakło, bo tradycyjnie przygotowywana jest na galę jedna. Dostarczona zostanie laureatowi później.
Laureaci odbierając statuetki na ogół dziękowali współpracownikom i członkom rodzin. Eliza Rycembel odbierając nagrodę za Najlepszą drugoplanową rolę kobiecą wyrecytowała "List do studentów PWST" Zbigniewa Herberta. Jan Komasa
podziękował również publiczności i krytykom filmowym. Bracia Sekielscy podziękowali bohaterom, którzy wystąpili w ich filmie
oraz rodzicom, za to że ich wychowali tak, że nie boją się mówić własnym
zdaniem. Kilkoro laureatów okazało się być nauczycielami Elizy Rycembel, a podkreślanie tego stało się pewnym trendem w wypowiedziach.
Widzowie zgromadzenie w Teatrze Polskim owacją i specjalnym gestem solidarności powitali gościa specjalnego gali Orłów ukraińskiego reżysera Olega Sencowa.
Zarząd Niezależnej Fundacji Filmowej, od 22 lat organizujący prace Polskiej Akademii Filmowej, zgodnie z regulaminem postanowił o przyznaniu dwóch Orłów Specjalnych. Nagrodami wyróżnione zostały obchodzące w tym roku jubileusze 25-lecia Canal + i 15-lecia Polski Instytut Sztuki Filmowej, za niezwykły wkład w rozwój polskiego filmu. Orły odebrali Małgorzata Seck wiceprezes ds. programowych Canal+ oraz dyrektor PISF Radosław Śmigulski.
Po raz pierwszy Polska Akademia Filmowa przyznała nagrodę w nowej kategorii „Najlepsza charakteryzacja”, którą otrzymał Dariusz Krysiak („Krew Boga”). Wielu wzruszeń, jak co roku, dostarczył Orzeł za Osiągniecia Życia, którego Krzysztof Zanussi wręczył wybitnej aktorce i pedagog Mai Komorowskiej. Nazwał ją "bojownikiem przeciwko bylejakości", zaś laureatka dziękowała mu za wprowadzenie do świata filmu. Laureatka miała na sobie tę samą sukienkę co w zeszłym roku, a był to kostium filmowy, w którym zagrała w jednym z jego filmów.
Statuetki wręczyli zwycięzcom m.in.: Ewa Błaszczyk, Sonia Bohosiewicz, Janusz Chabior, Magdalena Cielecka, Maria Dębska, Janusz Gajos, Jakub Gierszał, Tomasz Kot, Agata Kulesza, Piotr Machalica, Maciej Musiał, Maja Ostaszewska, Julia Pietrucha, Agata Trzebuchowska, Artur Żmijewski.
Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej Orły 2020 - Polskie Nagrody Filmowe otrzymali:
Odkrycie Roku
- Mateusz Pacewicz scenariusz „Boże Ciało”
Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca
- Eliza Rycembel „Boże Ciało”
Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska
- Łukasz Simlat „Boże Ciało”
- Robert Więckiewicz „Ukryta gra”
Najlepsza Scenografia
- Magdalena Dipont i Robert Czesak „Pan.T”
Nagroda Publiczności
- „Boże Ciało”
Najlepszy Film Dokumentalny
- „Tylko nie mów nikomu” reżyseria Tomasz Sekielski
Najlepszy Dźwiek
- Maciej Pawłowski, Robert Czyżewicz „Ikar. Legenda Mietka Kosza”
Najlepszy Film Europejski
- „The Favourite” (“Faworyta”) reż. Yorgos Lanthimos (Wielka Brytania)
Najlepszy Scenariusz
- Mateusz Pacewicz „Boże Ciało”
Najlepsza Muzyka
- Leszek Możdżer „Ikar. Legenda Mietka Kosza”
Najlepszy Montaż
- Przemysław Chruścielewski „Boże Ciało”
Najlepsze Zdjęcia
- Piotr Sobociński jr. „Boże Ciało”
Najlepszy Filmowy Serial Fabularny
- „Wahata” (sezon 3) reżyseria Olga Chajdas, Kasia Adamik
Najlepsza Charakteryzacja
- Dariusz Krysiak „Krew Boga”
Najlepsze Kostiumy
- Magdalena Biedrzycka „Pan T.”
Nagroda Za Osiągnięcia Życia
- Maja Komorowska
Najlepsza Główna Rola Męska
- Bartosz Bielenia „Boże Ciało”
Najlepsza Główna Rola Kobieca
- Aleksandra Konieczna „Boże Ciało”
Najlepsza Reżyseria
- Jan Komasa „Boże Ciało”
Najlepszy Film
- „Boże Ciało” reżyseria Jan Komasa.