Konkurs na scenariusz filmu krótkometrażowego inspirowanego „Pociągiem” Jerzego Kawalerowicza
Ewa Balana | 2022-05-31Źródło: Informacja prasowa
Studio Munka SFP zaprasza twórców filmowych do udziału w konkursie na scenariusz filmu krótkometrażowego inspirowanego „Pociągiem” Jerzego Kawalerowicza. Konkurs organizowany jest w stulecie urodzin wybitnego reżysera i pierwszego prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Termin nadsyłania tekstów upływa 15 sierpnia 2022 roku. Czekamy na scenariusze filmów krótkometrażowych o tematyce współczesnej, inspirowanych „Pociągiem” Jerzego Kawalerowicza. Film powinien trwać od 15 do 30 minut (włącznie z napisami). Twórcy mają pełną swobodę jeśli chodzi o sposób nawiązania do pierwowzoru. Konkurs przeznaczony jest dla młodych twórców i twórczyń, studentów, studentek, absolwentów i absolwentek szkół filmowych, telewizyjnych i artystycznych. Autorzy scenariusza powinni przedstawić propozycję reżysera lub reżyserki, którzy podejmą się realizacji filmu. Reżyser lub reżyserka powinni mieć poniżej 40. roku życia i mieć przed sobą pełnometrażowy debiut fabularny (w przypadku scenarzystów i scenarzystek nie ma takiego ograniczenia).
Nakręcony w 1959 roku film, z udziałem Lucyny Winnickiej, Leona Niemczyka i Zbigniewa Cybulskiego, ozdobiony słynną wokalizą Wandy Warskiej, był jednym z największych osiągnięć Jerzego Kawalerowicza. Nagrodzony na festiwalu w Wenecji, w idealnych proporcjach powiązał precyzyjnie skonstruowany thriller (temat przypadkowego spotkania, piętrzące się tajemnice, motyw everymana, jedność miejsca i akcji) z analizą społeczno-psychologiczną (nieprzepracowanie powojennej traumy, poczucie nieufności, ale zarazem tęsknota za poodwilżową normalnością życia). Tak powstał jeden z najnowocześniej pomyślanych polskich filmów, jednocześnie lokalny i światowy, atrakcyjny dramaturgicznie, a zarazem nierozerwalnie związany z sytuacją polityczną epoki.
To właśnie te cechy powodują, że jak mało który polski film może być odczytany na nowo – uwspółcześniony lub wpisany w kontekst historyczny, reinterpretujący losy głównych bohaterów lub koncentrujący się na bohaterach drugoplanowych, pokazujący potencjał alternatywnych rozwiązań fabularnych lub dalsze losy protagonistów. „Pociąg” to także fajerwerk inscenizacyjny – zrealizowany w atelier łódzkiej Wytwórni Filmów Fabularnych, gdzie w wąskich wnętrzach prawdziwego wagonu sypialnego uzyskano zaskakującą przestrzeń, dynamikę plastyczną i bogactwo polifonicznej narracji – cechy możliwe do analizy i wykorzystania przez kolejne pokolenie filmowców. Nie bez znaczenia był także koncept Kawalerowicza, który „Pociągiem” chciał odciąć się od martyrologicznego tonu filmów Szkoły Polskiej, a odczucie fatalizmu, tragizmu i rozpamiętywania przeszłości zastąpić opowieścią o potrzebie życia i kochania. I działo się tak, mimo że drzemiące w nas demony, nieprzepracowane traumy i lęki wciąż mogły się (i mogą) ujawnić w pełnej napięcia i moralnej niejednoznaczności kulminacyjnej scenie filmu.
Ekipa, która zajmie pierwsze miejsce otrzyma nagrodę finansową oraz szansę na realizację filmu w Studiu Munka SFP. Przewidziane są trzy nagrody finansowe. W konkursie mogą brać udział także ci reżyserzy, reżyserki i scenarzyści i scenarzystki, którzy już wcześniej realizowali filmy w Studiu Munka SFP, również „trzydziestki”.
Zwycięzców konkursu poznamy podczas 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Nagrody zostaną wręczone podczas Młodej Gali.
Regulamin, zasady naboru i formularze zgłoszeniowe dostępne są na stronie www.studiomunka.pl. Organizatorem konkursu jest: Stowarzyszenie Filmowców Polskich przy współpracy: TVN, Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi i WFDiF.
Termin nadsyłania tekstów upływa 15 sierpnia 2022 roku. Czekamy na scenariusze filmów krótkometrażowych o tematyce współczesnej, inspirowanych „Pociągiem” Jerzego Kawalerowicza. Film powinien trwać od 15 do 30 minut (włącznie z napisami). Twórcy mają pełną swobodę jeśli chodzi o sposób nawiązania do pierwowzoru. Konkurs przeznaczony jest dla młodych twórców i twórczyń, studentów, studentek, absolwentów i absolwentek szkół filmowych, telewizyjnych i artystycznych. Autorzy scenariusza powinni przedstawić propozycję reżysera lub reżyserki, którzy podejmą się realizacji filmu. Reżyser lub reżyserka powinni mieć poniżej 40. roku życia i mieć przed sobą pełnometrażowy debiut fabularny (w przypadku scenarzystów i scenarzystek nie ma takiego ograniczenia).
Nakręcony w 1959 roku film, z udziałem Lucyny Winnickiej, Leona Niemczyka i Zbigniewa Cybulskiego, ozdobiony słynną wokalizą Wandy Warskiej, był jednym z największych osiągnięć Jerzego Kawalerowicza. Nagrodzony na festiwalu w Wenecji, w idealnych proporcjach powiązał precyzyjnie skonstruowany thriller (temat przypadkowego spotkania, piętrzące się tajemnice, motyw everymana, jedność miejsca i akcji) z analizą społeczno-psychologiczną (nieprzepracowanie powojennej traumy, poczucie nieufności, ale zarazem tęsknota za poodwilżową normalnością życia). Tak powstał jeden z najnowocześniej pomyślanych polskich filmów, jednocześnie lokalny i światowy, atrakcyjny dramaturgicznie, a zarazem nierozerwalnie związany z sytuacją polityczną epoki.
To właśnie te cechy powodują, że jak mało który polski film może być odczytany na nowo – uwspółcześniony lub wpisany w kontekst historyczny, reinterpretujący losy głównych bohaterów lub koncentrujący się na bohaterach drugoplanowych, pokazujący potencjał alternatywnych rozwiązań fabularnych lub dalsze losy protagonistów. „Pociąg” to także fajerwerk inscenizacyjny – zrealizowany w atelier łódzkiej Wytwórni Filmów Fabularnych, gdzie w wąskich wnętrzach prawdziwego wagonu sypialnego uzyskano zaskakującą przestrzeń, dynamikę plastyczną i bogactwo polifonicznej narracji – cechy możliwe do analizy i wykorzystania przez kolejne pokolenie filmowców. Nie bez znaczenia był także koncept Kawalerowicza, który „Pociągiem” chciał odciąć się od martyrologicznego tonu filmów Szkoły Polskiej, a odczucie fatalizmu, tragizmu i rozpamiętywania przeszłości zastąpić opowieścią o potrzebie życia i kochania. I działo się tak, mimo że drzemiące w nas demony, nieprzepracowane traumy i lęki wciąż mogły się (i mogą) ujawnić w pełnej napięcia i moralnej niejednoznaczności kulminacyjnej scenie filmu.
Ekipa, która zajmie pierwsze miejsce otrzyma nagrodę finansową oraz szansę na realizację filmu w Studiu Munka SFP. Przewidziane są trzy nagrody finansowe. W konkursie mogą brać udział także ci reżyserzy, reżyserki i scenarzyści i scenarzystki, którzy już wcześniej realizowali filmy w Studiu Munka SFP, również „trzydziestki”.
Zwycięzców konkursu poznamy podczas 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Nagrody zostaną wręczone podczas Młodej Gali.
Regulamin, zasady naboru i formularze zgłoszeniowe dostępne są na stronie www.studiomunka.pl. Organizatorem konkursu jest: Stowarzyszenie Filmowców Polskich przy współpracy: TVN, Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi i WFDiF.