„Stanton” otworzy 53. Krakowski Festiwal Filmowy
Radosław Sztaba | 2013-03-22Źródło: Informacja prasowa
„Stanton: Przejrzeć Harry’ego”, szwajcarski biograficzny dokument muzyczny o weteranie amerykańskiego kina otworzy 53. Krakowski Festiwal Filmowy. Film wystartuje w nowym konkursie pełnometrażowych dokumentów muzycznych DocFilmMusic.
- Na pewno znacie jego twarz, ale pewnie nie pamiętacie nazwiska. – mówi Anna E. Dziedzic, rzecznik Krakowskiego Festiwalu Filmowego. - Harry Dean Stanton zagrał w ponad 250 filmach, nigdy jednak pierwszoplanowej roli. Aż do teraz…
Biograficzny dokument szwajcarskiej reżyser Sophie Huber to hipnotyzujący portret legendarnego aktora, na który składają się fragmenty filmów z przebogatej filmografii bohatera, wypowiedzi jego przyjaciół i współpracowników oraz bardzo oszczędne wypowiedzi samego Stantona i jego… piosenki.
Muzyka okazuje się być kluczem do postaci małomównego i skrytego Stantona. Dużo więcej o jego stosunku do życia i zawodu aktora można dowiedzieć się z jego wykonywanych przy dyskretnym akompaniamencie gitary i bezpośrednio do kamery, interpretacji amerykańskich piosenek folkowych.
Wiele wnoszą także wypowiedzi jego współpracowników i przyjaciół, którzy wyraźnie darzą Stantona szacunkiem i podziwem. Przed kamerą Seamusa McGarveya, irlandzkiego operatora, który ma na swoim koncie zdjęcia do takich filmów jak "Pokuta” (2007), „Musimy porozmawiać o Kevinie” (2011), „Avengers” (2012), czy „Anna Karenina” (2012) pojawiają się: David Lynch, Wim Wenders, Sam Shepard, Kris Kristofferson i Debbie Harry.
Harry Dean Stanton to postać enigmatyczna. Przyjaźnił się z Marlonem Brando i Jackiem Nicholsonem. Od 40 lat chodzi do tego samego baru na Manhattanie. Wystąpił w ponad 250 filmach i partnerował na ekranie takim sławom jak Al Pacino, Paul Newman, Marlon Brando czy Kurt Russell. Siedmiokrotnie spotkał się na planie filmowym z Davidem Lynchem (m.in. „Dzikość serca”, 1990 „Twin Peaks: Ogniu krocz za mną”, 1992, „Prosta historia”, 1999), ponadto wystąpił u Arthura Penna („Przełomy Missouri”, 1976); Francisa Forda Coppoli („Ojciec chrzestny II”, 1974); Ridleya Scotta („Obcy – ósmy pasażer Nostromo”, 1979), Wima Wendersa („Paryż, Teksas”, 1984), Martina Scorsese (”Ostatnie kuszenie Chrystusa”, 1988).
- Wybraliśmy dokument Sophie Huber na otwarcie Festiwalu, nie tylko dlatego, że jest znakomity, ale i łączy w sobie dwa aspekty będące filarami tegorocznej edycji. – mówi Krzysztof Gierat, dyrektor Festiwalu. – Film wpisuje się w nurt dokumentów muzycznych, którym od tego roku poświęcony jest osobny konkurs oraz został wyprodukowany w Szwajcarii, której poświęcamy tym roku specjalną uwagę w cyklu „Spojrzenie na…”. „Stanton: Przejrzeć Harry’ego” był prezentowany na festiwalach w Wenecji, Zagrzebiu, IDFA w Amsterdamie i SXSW w Teksasie, wszędzie zbierając entuzjastyczne recenzje. W Krakowie film wystartuje w świeżo utworzonym konkursie pełnometrażowych dokumentów muzycznych DocFilmMusic. Polska premiera filmu z udziałem reżyser Sophie Huber odbędzie się 26 maja, podczas uroczystości otwarcia 53.Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
- Na pewno znacie jego twarz, ale pewnie nie pamiętacie nazwiska. – mówi Anna E. Dziedzic, rzecznik Krakowskiego Festiwalu Filmowego. - Harry Dean Stanton zagrał w ponad 250 filmach, nigdy jednak pierwszoplanowej roli. Aż do teraz…
Biograficzny dokument szwajcarskiej reżyser Sophie Huber to hipnotyzujący portret legendarnego aktora, na który składają się fragmenty filmów z przebogatej filmografii bohatera, wypowiedzi jego przyjaciół i współpracowników oraz bardzo oszczędne wypowiedzi samego Stantona i jego… piosenki.
Muzyka okazuje się być kluczem do postaci małomównego i skrytego Stantona. Dużo więcej o jego stosunku do życia i zawodu aktora można dowiedzieć się z jego wykonywanych przy dyskretnym akompaniamencie gitary i bezpośrednio do kamery, interpretacji amerykańskich piosenek folkowych.
Wiele wnoszą także wypowiedzi jego współpracowników i przyjaciół, którzy wyraźnie darzą Stantona szacunkiem i podziwem. Przed kamerą Seamusa McGarveya, irlandzkiego operatora, który ma na swoim koncie zdjęcia do takich filmów jak "Pokuta” (2007), „Musimy porozmawiać o Kevinie” (2011), „Avengers” (2012), czy „Anna Karenina” (2012) pojawiają się: David Lynch, Wim Wenders, Sam Shepard, Kris Kristofferson i Debbie Harry.
Harry Dean Stanton to postać enigmatyczna. Przyjaźnił się z Marlonem Brando i Jackiem Nicholsonem. Od 40 lat chodzi do tego samego baru na Manhattanie. Wystąpił w ponad 250 filmach i partnerował na ekranie takim sławom jak Al Pacino, Paul Newman, Marlon Brando czy Kurt Russell. Siedmiokrotnie spotkał się na planie filmowym z Davidem Lynchem (m.in. „Dzikość serca”, 1990 „Twin Peaks: Ogniu krocz za mną”, 1992, „Prosta historia”, 1999), ponadto wystąpił u Arthura Penna („Przełomy Missouri”, 1976); Francisa Forda Coppoli („Ojciec chrzestny II”, 1974); Ridleya Scotta („Obcy – ósmy pasażer Nostromo”, 1979), Wima Wendersa („Paryż, Teksas”, 1984), Martina Scorsese (”Ostatnie kuszenie Chrystusa”, 1988).
- Wybraliśmy dokument Sophie Huber na otwarcie Festiwalu, nie tylko dlatego, że jest znakomity, ale i łączy w sobie dwa aspekty będące filarami tegorocznej edycji. – mówi Krzysztof Gierat, dyrektor Festiwalu. – Film wpisuje się w nurt dokumentów muzycznych, którym od tego roku poświęcony jest osobny konkurs oraz został wyprodukowany w Szwajcarii, której poświęcamy tym roku specjalną uwagę w cyklu „Spojrzenie na…”. „Stanton: Przejrzeć Harry’ego” był prezentowany na festiwalach w Wenecji, Zagrzebiu, IDFA w Amsterdamie i SXSW w Teksasie, wszędzie zbierając entuzjastyczne recenzje. W Krakowie film wystartuje w świeżo utworzonym konkursie pełnometrażowych dokumentów muzycznych DocFilmMusic. Polska premiera filmu z udziałem reżyser Sophie Huber odbędzie się 26 maja, podczas uroczystości otwarcia 53.Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Na zdjęciu David Lynch i Harry Dean Stanton
POWIĄZANIA Harry Dean Stanton