Poznański Festiwal Tranzyt to święto filmów dokumentalnych. Tegoroczna edycja Festiwalu trwającego od 6 do 14 sierpnia przyniosła prawie 100 wyselekcjonowanych zgłoszeń do otwartego, międzynarodowego konkursu filmów dokumentalnych. Poza pokazami konkursowymi odbyły się także retrospektywy, spotkania z twórcami i wystawy.
W konkursie, w którym wzięło udział 98 filmów, zasiadało Jury w składzie: Jacek Bławut, Andrzej Bukowiecki, Petr Vlćek i Jarosław Wszędybył. Jury oceniało filmy różnych autorów, z Polski i z zagranicy: Łotwy, Szkocji, Niemiec, Austrii, Serbii, Irlandii, Rosji, Czech, Słowacji, Ukrainy, Słowenii, Węgier, Francji, Izraela, Chorwacji, Danii, Holandii i Białorusi. Wymienić należy chociaż kilka tytułów godnych uwagi: „Bajki z krainy pieców” (reż. Andrzej Czulda), „Ballada” (reż. Andreas Maus), „Bastion grzechu” (reż. Thomas Lauterbach), „Babskie Radio” (reż. Elke Sasse), „Droga Wojownika” (reż. Andreas Pichler), „Fotografia dziewczynki z napalmem” (reż. Marc Wiese), „Ivetka a hora” (reż. Vit Janecek), „Jutro...” (reż. Bartosz Kruhlik), „Koluszki blues” (reż. Bartosz Warwas), „Miss Robinson” (reż. Aljona Surzhikova), „My Cichociemni. Głosy żyjących” (reż. Paweł Kędzierski), „Mój ojciec Gułag” (reż. Frantishek Palonder), „Mój świat rozpadł się w Ruandzie” (reż. Katharina von Schroeder), „Na opak” (reż. Miro Remo), „Napierśnik” (reż. Anett Szalai), „Obywatelka Dorotka” (reż. Brygida Frosztęga–Kmiecik), „Peter w radiowym świecie” (reż. Johanna Wagner), „Przyrzeczona” (reż. Lesław Dobrucki), „Sarajewski tunel” (reż. Slavica Vlahovic, Michael Moeller), „Serce miasta” (reż. Sašo Niskač), „Splitska akwarela” (reż. Boris Poljak), „Szczęściarze” (reż. Tomasz Wolski) oraz „Wyjście” (reż. Małgorzata Bieńkowska-Buehlmann).
Oto zwycięzcy: najlepszym polskim filmem (do 40 min.) został film Lesława Dobruckiego „Przyrzeczona”, najlepszym polskim filmem (powyżej 40 min.) okazał się obraz Jacka Petryckiego „Miasto bez Boga”, najlepszym filmem zagranicznym (do 60 min.) wybrano izraelską produkcję Gali Weintraub „Ty chciałaś zrobić film?”, najlepszym filmem zagranicznym (powyżej 60 min.) według Jury okazał się film Frantishka Palondera „Mój ojciec Gułag”. Nagrodę publiczności otrzymał niemiecki reżyser Thomas Lauterbach za film „Bastion Grzechu”.