„7 śmierci Marii Callas” Mariny Abramović otworzy 3. edycję sezonu operowego online w ARTE
Ewa Balana | 2020-09-04Źródło: Informacja prasowa
W sobotę 5 września europejski kanał kulturalny ARTE rozpoczyna trzecią edycję bezpłatnego sezonu operowego online ARTE Opera w partnerstwie z największymi europejskimi festiwalami i scenami operowymi. Trzeci sezon otworzy transmisja na żywo z Bawarskiej Opery Państwowej spektaklu „7 śmierci Marii Callas” Mariny Abramović.
W sezonie 2020-2021, dzięki wyjątkowej europejskiej sieci partnerów, ARTE nadal co miesiąc udostępniać będzie wybitne produkcje operowe. Będzie je można obejrzeć bezpłatnie w ramach stworzonego specjalnie w tym celu sezonu operowego online. Nowy sezon zainauguruje spektakl „7 śmierci Marii Callas”, będący projektem serbskiej artystki Mariny Abramović, którego premiera odbyła się 1 września 2020 roku w Bawarskiej Operze Państwowej. Premiera zaplanowana była początkowo na kwiecień 2020 roku, jednak musiała zostać przełożona ze względu na pandemię koronawirusa. „7 śmierci Marii Callas” będzie zatem również okazją do inauguracji nowego sezonu Bawarskiej Opery Państwowej.
W sezonie 2020-2021, dzięki wyjątkowej europejskiej sieci partnerów, ARTE nadal co miesiąc udostępniać będzie wybitne produkcje operowe. Będzie je można obejrzeć bezpłatnie w ramach stworzonego specjalnie w tym celu sezonu operowego online. Nowy sezon zainauguruje spektakl „7 śmierci Marii Callas”, będący projektem serbskiej artystki Mariny Abramović, którego premiera odbyła się 1 września 2020 roku w Bawarskiej Operze Państwowej. Premiera zaplanowana była początkowo na kwiecień 2020 roku, jednak musiała zostać przełożona ze względu na pandemię koronawirusa. „7 śmierci Marii Callas” będzie zatem również okazją do inauguracji nowego sezonu Bawarskiej Opery Państwowej.
Marina Abramović od zawsze zafascynowana była Marią Callas. „7 śmierci Marii Callas” to projekt operowy, w którym artystka przedstawia siedem emblematycznych scen śmierci bohaterek operowych. Wszystkie zawarte w spektaklu arie stanowią punkty kulminacyjne oprawy muzycznej i dramaturgii oper, z których pochodzą, i pozostają na zawsze naznaczone interpretacją Callas. Siedem śpiewaczek pod kierownictwem dyrygenta Yoela Gamozou wykonuje arie operowe, a Marina Abramović występuje w siedmiu filmach jako grecka śpiewaczka u boku aktora Willema Dafoe. W ostatniej części spektaklu poświęconej prawdziwej śmierci Marii Callas w 1977 roku w Paryżu, artystka pojawia się osobiście na scenie. Poza znanymi ariami z repertuaru lirycznego XIX i XX wieku oprawę muzyczną projektu uzupełnia muzyka serbskiego kompozytora Marko Nikodijevića. Jest ona doskonałą ilustracją bezwarunkowego zaangażowania artystycznego Callas, sprawiającego, że niemożliwe było dla niej rozróżnienie pomiędzy obecnością na scenie a życiem prywatnym.
Bawarska Opera Państwowa jest jedną z 20 renomowanych europejskich scen operowych, które należą do sieci ARTE Opera. Spektakl „7 śmierci Marii Callas” będzie dostępny na całym świecie i, podobnie jak wszystkie produkcje sezonu ARTE Opera, będzie go można obejrzeć z napisami w sześciu językach. Oprócz niemieckiej i francuskiej wersji językowej ARTE oferuje również napisy w języku angielskim, włoskim, polskim i hiszpańskim dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej. Dzięki temu 70% europejskich obywateli może korzystać z tej oferty w swoim języku ojczystym.
Pozytywne wyniki poprzednich sezonów ARTE Opera:
Po dwóch poprzednich sezonach bilans europejskiej oferty operowej ARTE jest niezwykle pozytywny: łącznie od września 2018 roku projekt odnotował ponad 1,9 mln odsłon, w tym 863 000 w pierwszym sezonie i 1 047 000 w drugim. Projekt zwraca się do prawdziwie europejskiej publiczności: prawie 30% widzów pochodzi z Niemiec, 30% z Francji, a pozostałe 40% z innych krajów, głównie europejskich.
Najpopularniejszą produkcją ostatnich dwóch sezonów ARTE Opera był „Czarodziejski flet” Mozarta wystawiony w operze La Monnaie w Brukseli, który do tej pory doczekał się 210 000 wyświetleń. Na kolejnym miejscu plasuje się „Turandot” z Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, który osiągnął 171 000 wyświetleń. „Tosca” Pucciniego w Fińskiej Operze Narodowej (129 000 wyświetleń), „Maria z Buenos Aires” Astora Piazzolli w Opéra national du Rhin w Strasburgu (121 000 wyświetleń) oraz „Traviata” Verdiego w Teatro Real w Madrycie (107 000 wyświetleń) również urzekły europejską publiczność. „Czarodziejski flet”, „Turandot” i „Maria z Buenos Aires” nadal dostępne są w ofercie VOD na ARTE Opera.
Poza sezonem ARTE Opera, europejski kanał kulturalny angażuje się również w inne działania mające na celu prezentowanie różnorodności artystycznej i jakości europejskiej sceny muzyki klasycznej i przybliżanie jej nowym odbiorcom na całym świecie. Przykładem może być obecna współpraca z salzburskim festiwalem „Salzburg für Jedermann”, czy też zakrojony na szeroką skalę projekt online „Ludwig van”, który daje melomanom możliwość odkrycia dzieł Beethovena bez konieczności wychodzenia z domu.
Więcej informacji na temat ARTE Opera uzyskać można pod adresem: arte.tv/opera
Bawarska Opera Państwowa jest jedną z 20 renomowanych europejskich scen operowych, które należą do sieci ARTE Opera. Spektakl „7 śmierci Marii Callas” będzie dostępny na całym świecie i, podobnie jak wszystkie produkcje sezonu ARTE Opera, będzie go można obejrzeć z napisami w sześciu językach. Oprócz niemieckiej i francuskiej wersji językowej ARTE oferuje również napisy w języku angielskim, włoskim, polskim i hiszpańskim dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej. Dzięki temu 70% europejskich obywateli może korzystać z tej oferty w swoim języku ojczystym.
Pozytywne wyniki poprzednich sezonów ARTE Opera:
Po dwóch poprzednich sezonach bilans europejskiej oferty operowej ARTE jest niezwykle pozytywny: łącznie od września 2018 roku projekt odnotował ponad 1,9 mln odsłon, w tym 863 000 w pierwszym sezonie i 1 047 000 w drugim. Projekt zwraca się do prawdziwie europejskiej publiczności: prawie 30% widzów pochodzi z Niemiec, 30% z Francji, a pozostałe 40% z innych krajów, głównie europejskich.
Najpopularniejszą produkcją ostatnich dwóch sezonów ARTE Opera był „Czarodziejski flet” Mozarta wystawiony w operze La Monnaie w Brukseli, który do tej pory doczekał się 210 000 wyświetleń. Na kolejnym miejscu plasuje się „Turandot” z Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, który osiągnął 171 000 wyświetleń. „Tosca” Pucciniego w Fińskiej Operze Narodowej (129 000 wyświetleń), „Maria z Buenos Aires” Astora Piazzolli w Opéra national du Rhin w Strasburgu (121 000 wyświetleń) oraz „Traviata” Verdiego w Teatro Real w Madrycie (107 000 wyświetleń) również urzekły europejską publiczność. „Czarodziejski flet”, „Turandot” i „Maria z Buenos Aires” nadal dostępne są w ofercie VOD na ARTE Opera.
Poza sezonem ARTE Opera, europejski kanał kulturalny angażuje się również w inne działania mające na celu prezentowanie różnorodności artystycznej i jakości europejskiej sceny muzyki klasycznej i przybliżanie jej nowym odbiorcom na całym świecie. Przykładem może być obecna współpraca z salzburskim festiwalem „Salzburg für Jedermann”, czy też zakrojony na szeroką skalę projekt online „Ludwig van”, który daje melomanom możliwość odkrycia dzieł Beethovena bez konieczności wychodzenia z domu.
Więcej informacji na temat ARTE Opera uzyskać można pod adresem: arte.tv/opera