Rozmówcy Grażyny Torbickiej przyglądają się Wajdzie. Przegląd w kinie Kultura
Ewa Balana | 2022-03-02Źródło: Informacja prasowa
Grażyna Torbicka oraz jej goście - Anda Rottenberg, Paweł Kowal, Justyna Sobolewska, Karolina Wigura-Kuisz oraz Krystyna Zachwatowicz – zaproponują nowe spojrzenie na wybrane dzieła Andrzeja Wajdy, mistrza polskiego kina oraz wieloletniego prezesa i prezesa honorowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Podczas przeglądu Kino Andrzeja Wajdy, który odbędzie się w warszawskim kinie Kultura w dniach, 9 – 13 marca 2022 roku, będzie można zobaczyć: „Powidoki”, „Dantona”, „Wesele”, „Człowieka z marmuru” i „Panny z Wilka”. Wstęp na spotkania i projekcje jest bezpłatny po odebraniu wejściówki w kasie kina. Wejściówki będzie można odbierać od piątku, 4 marca.
6 marca przypada 96. rocznica urodzin Andrzeja Wajdy (ur. 6 marca 1926 r.). Jego filmy przez ponad pół wieku kształtowały kino w Polsce i za granicą. Jako jedyny polski reżyser został uhonorowany najważniejszymi laurami: Oscarem, Złotą Palmą i Złotym Lwem. Był nie tylko reżyserem. Udzielał się politycznie i społecznie. Nie sposób nie docenić jego zasług jako prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich w latach 1978-1981, a później wieloletniego prezesa honorowego SFP. Spuścizna Wajdy jest wciąż otwarta na nowe interpretacje.
Jak dzieła mistrza rezonują ze współczesnością? Na to pytanie odpowie Grażyna Torbicka i jej goście po projekcjach filmów.
Program przeglądu Kino Andrzeja Wajdy
Kino Kultura, 9 - 13 marca 2022
środa, 9 marca
19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Andą Rottenberg
19:30 Projekcja filmu „Powidoki”
Ostatni film w dorobku Andrzeja Wajdy. Jego bohaterem jest Władysław Strzemiński, jeden z najznamienitszych malarzy polskich XX w., teoretyk sztuki i nauczyciel. Tytułowe powidoki – efekty optyczne wywołana spojrzeniem na słońce – zostały uchwycone w cyklu obrazu „solarystycznych”. W „Powidokach” postać malarza jest figurą bohatera walczącego o wewnętrzną wolność, płacącego cenę, jaką trzeba zapłacić za obronę demokratycznych wartości w niedemokratycznym ustroju. Strzemiński pozostaje wierny sobie i swojej sztuce. Nie sposób dziś nie oglądać tego filmu jako przestrogi przed powrotem autorytaryzmu i nie docenić malarskich zdjęć Pawła Edelmana, muzyki Andrzeja Panufnika i aktorstwa Bogusława Lindy w głównej roli.
czwartek, 10 marca
19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Pawłem Kowalem
19:30 Projekcja filmu „Danton”
Film powstał w oparciu o sztukę Stanisławy Przybyszewskiej „Sprawa Dantona”, którą Andrzej Wajda wystawił w warszawskim Teatrze Powszechnym. Prace nad filmem zaczęły się w Polsce, ale w czasie stanu wojennego produkcja przeniosła się do Francji. Pod wpływem dramatycznych wydarzeń w kraju, Wajda zmienił wymowę utworu. „Danton” rekonstruuje logikę rewolucji francuskiej, w której walka o wolność doprowadziła do terroru. Siłą filmu są popisy aktorskie Gérarda Depardieu i Wojciecha Pszoniaka w roli protagonistów – Dantona i Roberspierre’a, między którymi rozgrywa się walka o władzę, przekonania i wartości. Francuscy krytycy odnajdywali w dziele Wajdy odniesienia do współczesnej polskiej historii (np. porównywano Dantona do Wałęsy). Film zdobył nagrodę BAFTA dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, nagrodę specjalną w Wenecji i Cezara dla najlepszego reżysera.
piątek, 11 marca
19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Justyną Sobolewską
19:30 Projekcja filmu „Wesele”
Słynna adaptacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego łączy ogień z wodą: atrakcyjną filmową formę z oryginalnymi wierszowanymi małopolskimi dialogami. Oryginalność dzieła Wajdy dostrzegli krytycy, zauważając zastosowanie montażu strumienia świadomości – zdobyczy kina francuskiej Nowej Fali. We Francji znajdowano w nim polski odpowiednik „Słodkiego życia” Felliniego. Nieodmiennie zachwycają w nim wizualne nawiązania do malarstwa Józefa Mehoffera i Jacka Malczewskiego. Ponad pół dekady od premiery, dzieło Wajdy wciąż znajduje nowych interpretatorów. Mimo że dogłębnie dotyka skomplikowanych wątków polskiej historii, ma wielu wielbicieli za granicą. Jednym z nich jest Martin Scorsese, który uznał „Wesele” za arcydzieło polskiej kinematografii i prezentował je w ramach przeglądu „Martin Scorsese Presents: Masterpieces of Polish Cinema”.
sobota, 12 marca
19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Karoliną Wigurą-Kuisz
19:30 Projekcja filmu „Człowiek z marmuru”
Jeden z najważniejszych filmów Kina Moralnego Niepokoju. Dzieło Andrzeja Wajdy według historyków polskiego kina wyznacza początek tego nurtu. „Człowiek z marmuru” jest historią powojennej Polski w pigułce, spinającą okres stalinowski z latami siedemdziesiątymi. Główna bohaterka, ambitna i odważna studentka szkoły filmowej (w tej roli brawurowa Krystyna Janda) bierze na warsztat historię Mateusza Birkuta – przodownika pracy w latach 50., rekordzisty w układaniu cegieł. Jej śledztwo ujawnia szereg patologii i mechanizmów systemu autorytarnego. „Człowiek z marmuru” miał ograniczoną dystrybucję, ale według historyków odegrał ważną rolę w kształtowaniu postaw obywatelskich w latach 80. Film otrzymał Nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI w Cannes i nagrodę specjalną w Wenecji.
niedziela, 13 marca
19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Krystyną Zachwatowicz
19:30 Projekcja filmu „Panny z Wilka”
Adaptacja opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza o Wiktorze (Daniel Olbrychski), odwiedzającego swój rodzinny dom. Mężczyzna po śmierci przyjaciela szuka w nim beztroski, którą zapamiętał z dzieciństwa, jednak na miejscu będzie musiał zdać sobie sprawę, że nie ma powrotu do przeszłości. „Panny z Wilka” uchodzą za jedno z najczulszych dzieł w filmografii Andrzeja Wajdy. Reżyser kreśli w nim subtelny i złożony obraz relacji międzyludzkich. Na uwagę zasługuje to, że jest w nim dużo miejsca na wyraziste kreacje kobiece (Stanisława Celińska, Maja Komorowska, Christine Pascal, Anna Seniuk, Krystyna Zachwatowicz). Przepięknie sfilmowany przez Edwarda Kłosińskiego obraz Wajdy był nominowany do Oscara w kategorii „najlepszy film nieanglojęzyczny”.
6 marca przypada 96. rocznica urodzin Andrzeja Wajdy (ur. 6 marca 1926 r.). Jego filmy przez ponad pół wieku kształtowały kino w Polsce i za granicą. Jako jedyny polski reżyser został uhonorowany najważniejszymi laurami: Oscarem, Złotą Palmą i Złotym Lwem. Był nie tylko reżyserem. Udzielał się politycznie i społecznie. Nie sposób nie docenić jego zasług jako prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich w latach 1978-1981, a później wieloletniego prezesa honorowego SFP. Spuścizna Wajdy jest wciąż otwarta na nowe interpretacje.
Jak dzieła mistrza rezonują ze współczesnością? Na to pytanie odpowie Grażyna Torbicka i jej goście po projekcjach filmów.
Program przeglądu Kino Andrzeja Wajdy
Kino Kultura, 9 - 13 marca 2022
środa, 9 marca
19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Andą Rottenberg
19:30 Projekcja filmu „Powidoki”
Ostatni film w dorobku Andrzeja Wajdy. Jego bohaterem jest Władysław Strzemiński, jeden z najznamienitszych malarzy polskich XX w., teoretyk sztuki i nauczyciel. Tytułowe powidoki – efekty optyczne wywołana spojrzeniem na słońce – zostały uchwycone w cyklu obrazu „solarystycznych”. W „Powidokach” postać malarza jest figurą bohatera walczącego o wewnętrzną wolność, płacącego cenę, jaką trzeba zapłacić za obronę demokratycznych wartości w niedemokratycznym ustroju. Strzemiński pozostaje wierny sobie i swojej sztuce. Nie sposób dziś nie oglądać tego filmu jako przestrogi przed powrotem autorytaryzmu i nie docenić malarskich zdjęć Pawła Edelmana, muzyki Andrzeja Panufnika i aktorstwa Bogusława Lindy w głównej roli.
czwartek, 10 marca
19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Pawłem Kowalem
19:30 Projekcja filmu „Danton”
Film powstał w oparciu o sztukę Stanisławy Przybyszewskiej „Sprawa Dantona”, którą Andrzej Wajda wystawił w warszawskim Teatrze Powszechnym. Prace nad filmem zaczęły się w Polsce, ale w czasie stanu wojennego produkcja przeniosła się do Francji. Pod wpływem dramatycznych wydarzeń w kraju, Wajda zmienił wymowę utworu. „Danton” rekonstruuje logikę rewolucji francuskiej, w której walka o wolność doprowadziła do terroru. Siłą filmu są popisy aktorskie Gérarda Depardieu i Wojciecha Pszoniaka w roli protagonistów – Dantona i Roberspierre’a, między którymi rozgrywa się walka o władzę, przekonania i wartości. Francuscy krytycy odnajdywali w dziele Wajdy odniesienia do współczesnej polskiej historii (np. porównywano Dantona do Wałęsy). Film zdobył nagrodę BAFTA dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, nagrodę specjalną w Wenecji i Cezara dla najlepszego reżysera.
piątek, 11 marca
19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Justyną Sobolewską
19:30 Projekcja filmu „Wesele”
Słynna adaptacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego łączy ogień z wodą: atrakcyjną filmową formę z oryginalnymi wierszowanymi małopolskimi dialogami. Oryginalność dzieła Wajdy dostrzegli krytycy, zauważając zastosowanie montażu strumienia świadomości – zdobyczy kina francuskiej Nowej Fali. We Francji znajdowano w nim polski odpowiednik „Słodkiego życia” Felliniego. Nieodmiennie zachwycają w nim wizualne nawiązania do malarstwa Józefa Mehoffera i Jacka Malczewskiego. Ponad pół dekady od premiery, dzieło Wajdy wciąż znajduje nowych interpretatorów. Mimo że dogłębnie dotyka skomplikowanych wątków polskiej historii, ma wielu wielbicieli za granicą. Jednym z nich jest Martin Scorsese, który uznał „Wesele” za arcydzieło polskiej kinematografii i prezentował je w ramach przeglądu „Martin Scorsese Presents: Masterpieces of Polish Cinema”.
sobota, 12 marca
19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Karoliną Wigurą-Kuisz
19:30 Projekcja filmu „Człowiek z marmuru”
Jeden z najważniejszych filmów Kina Moralnego Niepokoju. Dzieło Andrzeja Wajdy według historyków polskiego kina wyznacza początek tego nurtu. „Człowiek z marmuru” jest historią powojennej Polski w pigułce, spinającą okres stalinowski z latami siedemdziesiątymi. Główna bohaterka, ambitna i odważna studentka szkoły filmowej (w tej roli brawurowa Krystyna Janda) bierze na warsztat historię Mateusza Birkuta – przodownika pracy w latach 50., rekordzisty w układaniu cegieł. Jej śledztwo ujawnia szereg patologii i mechanizmów systemu autorytarnego. „Człowiek z marmuru” miał ograniczoną dystrybucję, ale według historyków odegrał ważną rolę w kształtowaniu postaw obywatelskich w latach 80. Film otrzymał Nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI w Cannes i nagrodę specjalną w Wenecji.
niedziela, 13 marca
19:00 Grażyna Torbicka rozmawia z Krystyną Zachwatowicz
19:30 Projekcja filmu „Panny z Wilka”
Adaptacja opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza o Wiktorze (Daniel Olbrychski), odwiedzającego swój rodzinny dom. Mężczyzna po śmierci przyjaciela szuka w nim beztroski, którą zapamiętał z dzieciństwa, jednak na miejscu będzie musiał zdać sobie sprawę, że nie ma powrotu do przeszłości. „Panny z Wilka” uchodzą za jedno z najczulszych dzieł w filmografii Andrzeja Wajdy. Reżyser kreśli w nim subtelny i złożony obraz relacji międzyludzkich. Na uwagę zasługuje to, że jest w nim dużo miejsca na wyraziste kreacje kobiece (Stanisława Celińska, Maja Komorowska, Christine Pascal, Anna Seniuk, Krystyna Zachwatowicz). Przepięknie sfilmowany przez Edwarda Kłosińskiego obraz Wajdy był nominowany do Oscara w kategorii „najlepszy film nieanglojęzyczny”.
więcej na: www.kinokultura.pl