Terry Gilliam z nagrodą specjalną na Plus Cameriage
aniampm | 2009-11-24Źródło: Informacja prasowa

Specjalną Nagrodę festiwalu Plus Cameriage 2009 dla Reżysera ze Szczególną Wrażliwością Wizualną otrzymał Terry Gilliam. Będzie on honorowym gościem festiwalu, który rozpoczyna się już w najbliższą sobotę.

 

Po raz pierwszy zasłynął zmyślnymi animacjami-wycinankami tworzonymi równolegle do pracy przy Latającym Cyrku Mothy Pythona (1969–74). Terry Gilliam (ur. 22.11.1940) dał się poznać jako jeden z wielkich filmowców, indywidualista tworzący spontanicznie błyskotliwe i diabelnie przewrotne filmy, kipiące często wizualnym rozmachem. Jego twórczość uczyniła go kłopotliwym artystą zarówno dla krytyków, jak i szarych eminencji biznesu filmowego, choć w jego karierze zdarzały się wyjątki bardziej konwencjonalne, takie jak The Fisher King.

Oscylując pomiędzy artystyczną ekstrawagancją i zadziwiającą nieprzewidywalnością, Gilliam konsekwentnie dowodził oryginalności swej plastycznej wizji, uważając, że to właśnie nieskrępowana wyobraźnia powinna leżeć u podstaw wszelkiej sztuki. Wznowiony niedawno po blisko 10 latach przerwy projekt zatytułowany The Man Who Killed Don Quixote stał się ucieleśnieniem reżyserskiej walki z wiatrakami losu i ryzykiem przy realizacji obrazu filmowego.

Pracował jako zastępca redaktora naczelnego magazynu HELP!, prowadzonego przez legendę alternatywnej sceny komiksowej, Harveya Kurtzmana, a następnie próbował swych sił jako rysownik, ilustrator, autor tekstów reklamowych i producent. W 1969 roku dołączył do Pythonów, wnosząc swój wkład w sukces grupy w postaci scenariuszy, animacji i epizodycznych ról aktorskich. Monty Python i Święty Graal był dla niego szansą, by po raz pierwszy stanąć za kamerą wraz ze współreżyserem Terry Jonesem, a wkrótce doczekał się swojego samodzielnego debiutu Jabberwocky.

Choć przylgnęła do niego łatka niepoprawnego fantasty i anarchicznego humorysty, w narkotycznej adaptacji powieści Huntera S. Thompsona z 1971 roku, Las Vegas Parano, Gilliam odkrywa przed widzem mroczne aspekty duszy twórcy, a niekiedy dodaje do nich surowy komentarz, jaki znajdujemy w Brazil czy w 12 Małpach.

W 2009 roku Gilliam został uhonorowany nagrodą Academy Fellowship za swoje oddanie i wizjonerskie osiągnięcia filmowe, dołączającą do zdobytych już wyróżnień, m.in. nagród BAFTA (animacje dla Latającego Cyrku Monthy Pythona), nominacji do Oscara (scenariusz do Brazil) czy Złotych Globów krytyki w USA.