Kobiecy głos i amerykańska walka o równość - werdykt publiczności 13. LGBT+ Film Festival
Ewa Balana | 2022-05-02Źródło: Informacja prasowa
29 kwietnia br. w warszawskim KinoGramie ogłoszono laureatów Nagród publiczności 13. edycji LGBT Film Festival. Przyznano je w kategoriach: najlepszy film pełnometrażowy, dokumentalny, krótkometrażowy i animowany.
Za Najlepszy Film Pełnometrażowy publiczność uznała „Dziewczyny” w reżyserii Alli Haapasalo. Jest to historia dwóch przyjaciółek. Mimmi i Rönkkö znajdujące się w tym specyficznym momencie życia pomiędzy dzieciństwem, a dorosłością, pracują po szkole w sklepie ze smoothies, dzieląc się doświadczeniami, związanymi z miłością i seksem. Pierwsza zakochuje się w neurotycznej łyżwiarce figurowej – Emmie, trzymając się jednocześnie na dystans, druga zaś poszukuje – na razie bezskutecznie – erotycznej przyjemności. W miarę, jak Mimmi usiłuje otworzyć się na bliskość, a Rönkkö zdobyć na więcej spontaniczności, w każdy piątek dziewczyny zdają sobie szczere relacje z własnych postępów.
Film zdobył wcześniej nagrodę publiczności na Sundance Film Festival 2022 i był nominowany do Nagrody Teddy na Festiwalu Berlinale 2022. Jego pokaz w ramach 13. LGBT+ Film Festival odbył się dzięki wsparciu Ambasady Finlandii w Warszawie.
Najlepszym dokumentem festiwalu został „Cured” – film naświetlający kluczowy, aczkolwiek przez wielu nieznany rozdział walki o równość: kampanię, która w 1973 roku doprowadziła Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne do skreślenia homoseksualizmu z listy chorób psychicznych. Zanim podjęto tę decyzję, każdy gej czy lesbijka byli uznawani za osoby chore, wymagające leczenia. Przedsiębiorstwa i rząd wykorzystywały ten fakt, by usprawiedliwiać dyskryminację i bigoterię. Dopóki geje i lesbijki byli „chorzy”, postęp na drodze do równości był niemalże wykluczony.
Film zdobył wcześniej liczne nagrody dla najlepszego dokumentu, między innymi na NewFest: New York’s LGBT Film Festival i Frameline San Francisco International LGBTQ Film Festival.
Najlepszym Filmem Krótkometrażowym okazały się polskie „Szczeliny” Magdaleny Gajewskiej, z udziałem Sandry Korzeniak, Jaśminy Polak, Justyny Wasilewskiej i Macieja Robakiewicza. Film pokazuje Teresę, która popadła w depresję poporodową. Wspólnie z mężem postanawiają przeprowadzić się na jakiś czas do domu rodzinnego Teresy. Na miejscu bohaterka niespodziewanie spotyka swoją dawną miłość – Annę. W kobietach na nowo budzi się uczucie.
Po raz pierwszy LGBT Film Festival przyznał też nagrodę dla Najlepszego Filmu Animowanego. Zdobyła ją animacja „This is Katharine” Idy Hansen Eldøen, pokazująca młoda Katharine. Bohaterka zaczyna się zastanawiać, czy jest lesbijką. Próbuje odnaleźć własną tożsamość poprzez filmy i telewizję, tworząc na ich podstawie wyobrażenie na temat siebie samej. Wyobrażenie, które dalece odbiega od nieśmiałej, wystraszonej dziewczynki, jaką w istocie jest. Dzięki wszechwiedzącej lektorce poznajemy historię Katherine, jej myśli i uczucia, towarzysząc w podróży ku odnalezieniu i uwolnieniu siebie.
Galę zamknięcia uświetnił entuzjastycznie przyjęty na festiwalu w Toronto obraz „Wildhood” - ujęta w ramy filmu drogi i coming-of-age opowieść o nastolatku, który oswaja się ze swoją orientacją seksualną, poznając jednocześnie prawdę o swoich rdzennych korzeniach. Film pokazano dzięki wsparciu udzielonemu przez Ambasadę Kanady w Polsce.
- Niezmiernie cieszę się, że Ambasada Kanady już czwarty rok jest partnerem LGBT+ Film Festival w Warszawie. Moje relacje z polską społecznością LGBT+ są jednym najpiękniejszych elementów mojego pobytu tutaj – mówiła Ambasadorka Leslie Scanlon.
LGBT+ Film Festival to ważne wydarzenie na kulturalnej mapie Polski. Jest największym świętem kina LGBT+ w Europie Środkowo-Wschodniej. 13. edycja festiwalu, której krakowska odsłona odbędzie się w maju, pokazała w sumie 68 filmów w sekcji fabularnej, dokumentalnej oraz blokach krótkich metraży. Ważnym jej elementem są wydarzenia towarzyszące: koncert, konferencja oraz liczne spotkania twórców i ekspertów z publicznością.
13. LGBT+ Film Festival odbywał się w dniach 22-29 kwietnia w 7 polskich miastach: Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Bydgoszczy i Koninie. Krakowska edycja jest zaplanowana na 9-15 maja.
W dniach 6-20 maja większość festiwalowych filmów będzie można zobaczyć online na platformie MOJEeKINO.PL.
Szczegóły na stronie lgbtfestival.pl i na Facebooku: www.facebook.com/LGBTfestival.
Za Najlepszy Film Pełnometrażowy publiczność uznała „Dziewczyny” w reżyserii Alli Haapasalo. Jest to historia dwóch przyjaciółek. Mimmi i Rönkkö znajdujące się w tym specyficznym momencie życia pomiędzy dzieciństwem, a dorosłością, pracują po szkole w sklepie ze smoothies, dzieląc się doświadczeniami, związanymi z miłością i seksem. Pierwsza zakochuje się w neurotycznej łyżwiarce figurowej – Emmie, trzymając się jednocześnie na dystans, druga zaś poszukuje – na razie bezskutecznie – erotycznej przyjemności. W miarę, jak Mimmi usiłuje otworzyć się na bliskość, a Rönkkö zdobyć na więcej spontaniczności, w każdy piątek dziewczyny zdają sobie szczere relacje z własnych postępów.
Film zdobył wcześniej nagrodę publiczności na Sundance Film Festival 2022 i był nominowany do Nagrody Teddy na Festiwalu Berlinale 2022. Jego pokaz w ramach 13. LGBT+ Film Festival odbył się dzięki wsparciu Ambasady Finlandii w Warszawie.
Najlepszym dokumentem festiwalu został „Cured” – film naświetlający kluczowy, aczkolwiek przez wielu nieznany rozdział walki o równość: kampanię, która w 1973 roku doprowadziła Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne do skreślenia homoseksualizmu z listy chorób psychicznych. Zanim podjęto tę decyzję, każdy gej czy lesbijka byli uznawani za osoby chore, wymagające leczenia. Przedsiębiorstwa i rząd wykorzystywały ten fakt, by usprawiedliwiać dyskryminację i bigoterię. Dopóki geje i lesbijki byli „chorzy”, postęp na drodze do równości był niemalże wykluczony.
Film zdobył wcześniej liczne nagrody dla najlepszego dokumentu, między innymi na NewFest: New York’s LGBT Film Festival i Frameline San Francisco International LGBTQ Film Festival.
Najlepszym Filmem Krótkometrażowym okazały się polskie „Szczeliny” Magdaleny Gajewskiej, z udziałem Sandry Korzeniak, Jaśminy Polak, Justyny Wasilewskiej i Macieja Robakiewicza. Film pokazuje Teresę, która popadła w depresję poporodową. Wspólnie z mężem postanawiają przeprowadzić się na jakiś czas do domu rodzinnego Teresy. Na miejscu bohaterka niespodziewanie spotyka swoją dawną miłość – Annę. W kobietach na nowo budzi się uczucie.
Po raz pierwszy LGBT Film Festival przyznał też nagrodę dla Najlepszego Filmu Animowanego. Zdobyła ją animacja „This is Katharine” Idy Hansen Eldøen, pokazująca młoda Katharine. Bohaterka zaczyna się zastanawiać, czy jest lesbijką. Próbuje odnaleźć własną tożsamość poprzez filmy i telewizję, tworząc na ich podstawie wyobrażenie na temat siebie samej. Wyobrażenie, które dalece odbiega od nieśmiałej, wystraszonej dziewczynki, jaką w istocie jest. Dzięki wszechwiedzącej lektorce poznajemy historię Katherine, jej myśli i uczucia, towarzysząc w podróży ku odnalezieniu i uwolnieniu siebie.
Galę zamknięcia uświetnił entuzjastycznie przyjęty na festiwalu w Toronto obraz „Wildhood” - ujęta w ramy filmu drogi i coming-of-age opowieść o nastolatku, który oswaja się ze swoją orientacją seksualną, poznając jednocześnie prawdę o swoich rdzennych korzeniach. Film pokazano dzięki wsparciu udzielonemu przez Ambasadę Kanady w Polsce.
- Niezmiernie cieszę się, że Ambasada Kanady już czwarty rok jest partnerem LGBT+ Film Festival w Warszawie. Moje relacje z polską społecznością LGBT+ są jednym najpiękniejszych elementów mojego pobytu tutaj – mówiła Ambasadorka Leslie Scanlon.
LGBT+ Film Festival to ważne wydarzenie na kulturalnej mapie Polski. Jest największym świętem kina LGBT+ w Europie Środkowo-Wschodniej. 13. edycja festiwalu, której krakowska odsłona odbędzie się w maju, pokazała w sumie 68 filmów w sekcji fabularnej, dokumentalnej oraz blokach krótkich metraży. Ważnym jej elementem są wydarzenia towarzyszące: koncert, konferencja oraz liczne spotkania twórców i ekspertów z publicznością.
13. LGBT+ Film Festival odbywał się w dniach 22-29 kwietnia w 7 polskich miastach: Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Bydgoszczy i Koninie. Krakowska edycja jest zaplanowana na 9-15 maja.
W dniach 6-20 maja większość festiwalowych filmów będzie można zobaczyć online na platformie MOJEeKINO.PL.
Szczegóły na stronie lgbtfestival.pl i na Facebooku: www.facebook.com/LGBTfestival.