Na co do kina? Przegląd piątkowych premier
Radosław Sztaba | 2014-03-07Źródło: Informacja prasowa / Filmosfera
 „Kamienie na szaniec” to filmowa wersja ponadczasowej powieści Aleksandra Kamińskiego, uważana za jedną z najważniejszych książek XX wieku. Za realizację odpowiada Robert Gliński (znany z filmów „Wszystko co najważniejsze”, „Świnki” czy „Cześć Tereska”). Film nie jest tradycyjną adaptacją, ale autorskim, współczesnym komentarzem do literackiej opowieści. Na ekranach kin zagości także 7 innych premier, m.in. "300: Początek imperium" na podstawie najnowszej powieści graficznej Franka Millera, „Tylko kochankowie przeżyją” - klimatyczna love-story outsidera światowego kina Jima Jarmuscha oraz „Pan Peabody i Sherman” wyświetlany również w polskiej wersji językowej.

300: POCZĄTEK IMPERIUM (USA, reż. Noam Murro)
Opis: Kolejny rozdział epickiej sagi opowiadający - tym razem w scenerii bitwy morskiej - historię greckiego generała Temistoklesa, który próbując zjednoczyć Grecję, uczestniczy w bitwie, która zmieni bieg wojny. Temistokles staje przeciwko perskim wojskom, którymi dowodzą Kserkses, śmiertelnik obdarowany boskimi siłami, oraz Artemmizja, mściwa dowódczyni perskiej floty morskiej.

BLUE HIGHWAY (USA, reż. Kyle Smith)
Opis: Dillon rozpoczyna właśnie nowe życie w Kalifornii. Kerry towarzyszy mu w drodze z Alabamy do nowego domu. Lubią swoje towarzystwo i zanim będę zmuszeni rozstać się na dłużej odbywają nieśpieszną podróż szlakiem ulubionych filmów. Wolni, szczęśliwi, spontaniczni zatrzymują się po drodze pod byle pretekstem. Odkrywają Stany i siebie nawzajem. Romans przeplata się z czarnym humorem i absurdalnymi sytuacjami. Ich Ameryka to nieskończony plan filmowy, pełen kadrów znanych z kinowego kanonu, który dzięki entuzjazmowi i niezobowiązującej atmosferze aranżowanej przez głównych bohaterów zauroczy nas od nowa.

CUD W MEDIOLANIE (Włochy, reż. Vittorio De Sica)
Opis: "Cud w Mediolanie" zrealizowany trzy lata po "Złodziejach rowerów" przez duet Vittorio de Sica - Cesare Zavattini świadczy o odwrocie włoskiego reżysera od czystego neorealizmu. Jest tym dla De Sici, co "Noce Cabirii" dla Federico Felliniego - problemy społeczne powojennych Włoch ustępują rzeczywistości sacrum i profanum, pobożności instytucjonalnej i ludowej, mieszance pogaństwa i religii. To, co w "Złodziejach rowerów" de Sica jedynie zaznaczył na marginesie poprzez wprowadzenie postaci wróżbitki, w "Cudzie w Mediolanie" wybucha z pełną, prostoduszną siłą. Mały Toto znaleziony w zagonie kapusty, a obdarzony łaską czynienia cudów, ratuje swych przyjaciół z opresji i sprawia, że ulatują na miotłach do nieba, zostawiając za sobą pałace bogaczy, lepianki żebraków i przepych Duomo.

DUŻE ZŁE WILKI (Izrael, reż. Aharon Keshales, Navot Papushado)
Opis: Tę bajkę napisała izraelska policja. Pewnym spokojnym miasteczkiem wstrząsa seria okrutnych morderstw. Podejrzenie pada na nieśmiałego nauczyciela, jednak ciężko znaleźć przeciw niemu wystarczające dowody. Jeden z policjantów decyduje się sam wymierzyć sprawiedliwość. Jego plan nie jest skomplikowany... oko za oko, głowa za głowę, śmierć za śmierć. Nieoczekiwanie powstrzymuje go ojciec jednej z ofiar. Ogarnięty żądzą zemsty, ma własny plan. Nagle jednak przestaje być jasne, kto w tej sprawie jest mordercą, kto ofiarą, a kto mścicielem. W tym filmie nic nie jest oczywiste. Reżyser nieustająco wytrąca z transu zahipnotyzowanego przebiegiem akcji widza. To analiza ludzkiej duszy, w której drzemią pokłady zła. W świecie jak z baśni braci Grimm nie ma miejsca na litość.

KAMIENIE NA SZANIEC (Polska, reż. Robert Gliński)
Opis: Rudy. Zośka. Alek. Bohaterowie Szarych Szeregów. Opowieść o młodości, miłości i przyjaźni. O bohaterstwie, które ma wielką cenę i o walce, która stała się legendą. Byli młodzi, spragnieni życia. Nie było dla nich rzeczy niemożliwych. Pewnego dnia obudzili się w świecie, w którym nie było już miejsca na marzenia. Stanęli przed wyborem: pochylić pokornie głowy, albo zaryzykować własne życie. Nie mieli doświadczenia ani broni, ale znaleźli w sobie odwagę i siłę, by sprzeciwić się hitlerowskiej machinie. Wierzyli w przyjaźń, wolność, w Polskę. Mieli ideały. Weszli na drogę, z której nie było odwrotu.

PAN PEABODY I SHERMAN (USA, reż. Rob Minkoff)
Opis: Pan Peabody to najmądrzejszy pies na świecie i opiekun chłopca o imieniu Sherman. Wynalazł wehikuł czasu i odbywa ze swoim podopiecznym niezwykłe podróże. Pewnego dnia Sherman odpala wehikuł, próbując zaimponować swojej koleżance Penny i dochodzi do rozerwania czasoprzestrzeni, a co za tym idzie - do pomieszania najważniejszych wydarzeń w historii. Pan Peabody musi wkroczyć do akcji, póki jeszcze nie jest za późno. Trójka bohaterów wskakuje w wehikuł czasu i wyrusza w podróż.

TYLKO KOCHANKOWIE PRZEŻYJĄ (Wlk. Brytania/Niemcy/Francja/Cypr/USA, reż. Jim Jarmusch)
Opis: Bohaterami filmu są wampiry - zmęczone setkami lat życia, zdegustowane tym, jak rozwinął się świat. Nie są jednak typowymi przedstawicielami swojego wymierającego gatunku: wprawdzie żywią się krwią i preferują mrok nocy, ale najważniejsza jest dla nich sztuka, literatura, muzyka i trwająca od wieków miłość. Adam (Tom Hiddleston) jest unikającym rozgłosu i słonecznego światła undergroundowym muzykiem, skrzyżowaniem Syda Barreta i Davida Bowiego z Hamletem. Mieszka w odludnej części Detroit, kolekcjonuje gitary, słucha winyli i tworzy elektroniczną muzykę końca świata. Melancholijną samotność rozjaśnia długo oczekiwany przyjazd jego ukochanej, Ewy (Tilda Swinton). Razem jeżdżą nocami po wyludnionym Detroit w hipnotycznym rytmie muzyki, celebrując każdą spędzaną razem chwilę. Jednak spokojne życie zakochanej pary zostanie wystawione na próbę, kiedy niezapowiedzianie dołączy do nich nieobliczalna i wygłodniała siostra Ewy, Ava (Mia Wasikowska).

WHAT THE FUCK? (Francja, reż. Raphael Frydman)
Opis: Francuski Borat, Remi Gaillard, pod wpływem swojej narzeczonej postanawia porzucić zajmowanie się "byle czym" i próbuje zostać - dla odmiany - "na poważnie kimś". Czy powrót na drogę poprawności i respektowanie norm społecznych stanie się dla Remiego nowym celem w życiu? Czy znajdzie w sobie siłę, by dla miłości porzucić cząstkę swojej ironicznej natury?


Więcej o wszystkich wchodzących na ekrany filmach przeczytacie na ich podstronach w naszym serwisie. Tam też znajdziecie zwiastuny oraz galerie zdjęć z tych obrazów.