Retrospektywa Janusza Majewskiego w Kinie Kultura
Ewa Balana | 2023-10-09Źródło: Informacja prasowa
„Sublokator”, „Zaklęte rewiry”, „Lekcja martwego języka” i „Excentrycy czyli po słonecznej stronie ulicy” oraz rozmowy Grażyny Torbickiej z Magdaleną Zawadzką, Januszem Majewskim, Jackiem Bromskim, Olgierdem Łukaszewiczem i Pawłem Brodowskim to główne atrakcje Retrospektywy Janusza Majewskiego. Wydarzenie zorganizowane przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich odbędzie się w dniach 16 – 19 października 2023 w warszawskim kinie Kultura. Wstęp na projekcje i spotkania na podstawie bezpłatnych wejściówek dostępnych w kasie kina od 11 października od godz. 17:00. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 4 wejściówki. Kino nie przyjmuje rezerwacji.
Znakomity reżyser i scenarzysta, człowiek pióra, pedagog. Janusz Majewski to mistrz kina pełnego elegancji, autorytet dla środowiska, prawdziwy dżentelmen. Prezes Honorowy Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Retrospektywę otworzy debiut Janusza Majewskiego – „Sublokator”. - W „Sublokatorze” jest taki rodzaj humoru, który starałem się przemycać w każdym moim kolejnym filmie, także w dramatach. Ktoś mi niedawno powiedział, że ten film jest wciąż świeży, a ja go bardzo dawno temu nie widziałem. Chętnie przypomnę go sobie w odrestaurowanej wersji razem z publicznością – mówi Janusz Majewski.
„Zaklęte rewiry” ze znakomitymi kreacjami Marka Kondrata i Romana Wilhelmiego to kolejny tytuł, który znalazł się w programie retrospektywy. - Krytycy nazywali ten film dramatem społecznym lub psychologiczno-społecznym. I rzeczywiście, obiegł pół świata i widzowie najczęściej zwracali uwagę na jego wymowę społeczną. Podczas dyskusji po pokazie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku odezwała się dziewczyna, która powiedziała, że pracuje w korporacji, gdzie stosunki między ludźmi są takie same jak w filmie. Miała wrażenie, że ktoś nakręcił film o jej środowisku pracy. Chwilę później odezwał się chłopak, który był kelnerem w dużej nowojorskiej restauracji. I powiedział, że u nich wszystko wygląda tak samo – wspomina reżyser „Zaklętych rewirów”.
Widzowie retrospektywy będą mogli zobaczyć także ekranizację „Lekcji martwego języka”. - Powieść Andrzeja Kuśniewicza zafascynowała mnie atmosferą schyłku imperium, umierania nie tylko bohatera, ale odchodzenia całej formacji. Galicja miała swoją specyfikę i odrębny charakter. Właśnie, to była kraina pewnego spokoju. Oczywiście istniały tam konflikty narodowościowe, społeczne, zwłaszcza nasze próby wybicia się na niepodległość, ale to wszystko nie miało tak gwałtownego charakteru jak w zaborze rosyjskim, gdzie panował terror i toczyła się walka na śmierć i życie. W Galicji wszystko było bardziej oszlifowane. Nie mówiąc już o tym, że Galicjanie ze Lwowa, bo Lwów był stolicą Galicji, mieli swoją reprezentację w parlamencie cesarstwa. Można powiedzieć, że austriaccy zaborcy – w odróżnieniu od Rosjan czy Prusaków – w pewien sposób szanowali podbity naród i dawali mu określoną przestrzeń do życia – opowiada Janusz Majewski.
Retrospektywę zamknie jeden z najnowszych filmów Janusza Majewskiego - „Excentrycy czyli po słonecznej stronie ulicy”. - Jazz był religią mojego pokolenia. W pierwszych latach po wojnie, zanim zapadła noc stalinizmu, do Polski docierały z Zachodu prasa, radio i amerykańskie filmy, a z nimi ta porywająca muzyka. Byłem jedenaście razy na filmie Serenada w Dolinie Słońca, w którym występowała orkiestra Glenna Millera, legenda jazzu tamtych lat. Była to era swingu, era big-bandów – wielkich orkiestr oraz tańców boogie-woogie. Dla nas, dojrzewających wtedy młodzieńców, była to muzyka radości i nadziei, muzyka naszej przyszłości, która po makabrze wojny i traumie po niej miała być piękna i wspaniała. W 1948 roku wszystko to się skończyło, jazz został wyklęty, jako symbol imperialistycznego Zachodu, wrogi i dekadencki, musiał zejść do podziemia – wspomina reżyser.
Po słonecznej stronie kina
Retrospektywa Janusza Majewskiego w kinie Kultura
16 października 2023 (poniedziałek)
19:00 – Grażyna Torbicka rozmawia z Magdaleną Zawadzką i Januszem Majewskim
19:30 – pokaz filmu „Sublokator” (film po rekonstrukcji cyfrowej) (1966 r., 90 min.)
Ludwik, naukowiec szukający spokojnego miejsca do pracy, wynajmuje pokój w willi zamieszkanej przez same kobiety, z których każda ma jakieś swoje marzenia czy obsesje. Każda stara się wciągnąć Ludwika w realizację swych zamiarów. Staje się to szczególnie dokuczliwe, kiedy łamie on nogę i przykuty zostaje do łóżka. W finale łamie także drugą, co już zupełnie wydaje go na pastwę zaborczych kobiet.
17 października 2023 (wtorek)
19:00 – Grażyna Torbicka rozmawia z Jackiem Bromskim i Januszem Majewskim
19:30 – pokaz filmu „Zaklęte rewiry” (film po rekonstrukcji cyfrowej) (1975 r., 95 min.)
Początek lat trzydziestych XX wieku. Wiejski chłopak Roman Boryczko dostaje pracę w restauracji luksusowego hotelu „Pacyfik”. Szybką karierę od pomywacza do kelnera okupuje lawiną upokorzeń, szturchańców, zakazów i nakazów, pochodzących głównie od sadystycznego kelnera Fornalskiego, na którym mści się nabijając mu sztucznie kasę. Jest windowany do góry raczej siłami restauracyjnego mechanizmu i przypadku niż własnych dążeń… Opowieść o dojrzewaniu w środowisku podporządkowanym ścisłym rygorom i rządzonym wilczymi prawami. Ekranizacja głośnej przed wojną powieści „Zaklęte rewiry” Tadeusza Kurtyki, znanego pod pseudonimem Henryk Worcell.
18 października 2023 (środa)
19:00 – Grażyna Torbicka rozmawia z Olgierdem Łukaszewiczem i Januszem Majewskim
19:30 – pokaz filmu „Lekcja martwego języka” (film po rekonstrukcji cyfrowej) (1979 r., 96 min.)
Akcja filmu rozgrywa się w ostatnich miesiącach I wojny światowej, w galicyjskim miasteczku Turka. Bohater filmu, ciepiący na gruźlicę porucznik Alfred Kiekeritz, przesunięty zostaje na tyły frontu. W miasteczku pełni funkcję komendanta punktu etapowego. Mieszka w żydowskim, podupadłym hotelu, w którym jest jedynym gościem. Ma poczucie, że jego życie dobiega końca i w tych ostatnich chwilach pragnie nadać mu jakiś sens. Nudzi go codzienność, ucieka od niej w swoje zainteresowania: fascynację symbolizmem, sztuką, ale i śmiercią, która skłania go do głębszych przemyśleń. Film na podstawie powieści Andrzeja Kuśniewicza pod tym samym tytułem.
19 października 2023 (czwartek)
19:00 – Grażyna Torbicka rozmawia z Pawłem Brodowskim i Januszem Majewskim
19:30 – pokaz filmu „Excentrycy czyli po słonecznej stronie ulicy” (2015 r., 108 min.)
U schyłku lat pięćdziesiątych do Polski wraca z Anglii Fabian, emigrant wojenny, puzonista jazzowy i znakomity tancerz. Wraz z grupą miejscowych dziwaków i muzyków amatorów zakłada swingowy big band. Już po pierwszym występie zainteresowanie zespołem przerasta wszelkie oczekiwania. Fabian poznaje intrygującą Modestę, która wkrótce zaśpiewa z jego orkiestrą. Zostają kochankami i prowadzą życie podziwianej pary. Któregoś dnia Modesta nagle znika, a historia miłosna zmienia się w opowieść z wątkiem szpiegowskim – o marzeniach i tęsknocie do kultury Zachodu. Film powstał na podstawie powieści „Excentrycy” Włodzimierza Kowalewskiego.
www.kinokultura.pl
www.sfp.org.pl
„Zaklęte rewiry” ze znakomitymi kreacjami Marka Kondrata i Romana Wilhelmiego to kolejny tytuł, który znalazł się w programie retrospektywy. - Krytycy nazywali ten film dramatem społecznym lub psychologiczno-społecznym. I rzeczywiście, obiegł pół świata i widzowie najczęściej zwracali uwagę na jego wymowę społeczną. Podczas dyskusji po pokazie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku odezwała się dziewczyna, która powiedziała, że pracuje w korporacji, gdzie stosunki między ludźmi są takie same jak w filmie. Miała wrażenie, że ktoś nakręcił film o jej środowisku pracy. Chwilę później odezwał się chłopak, który był kelnerem w dużej nowojorskiej restauracji. I powiedział, że u nich wszystko wygląda tak samo – wspomina reżyser „Zaklętych rewirów”.
Widzowie retrospektywy będą mogli zobaczyć także ekranizację „Lekcji martwego języka”. - Powieść Andrzeja Kuśniewicza zafascynowała mnie atmosferą schyłku imperium, umierania nie tylko bohatera, ale odchodzenia całej formacji. Galicja miała swoją specyfikę i odrębny charakter. Właśnie, to była kraina pewnego spokoju. Oczywiście istniały tam konflikty narodowościowe, społeczne, zwłaszcza nasze próby wybicia się na niepodległość, ale to wszystko nie miało tak gwałtownego charakteru jak w zaborze rosyjskim, gdzie panował terror i toczyła się walka na śmierć i życie. W Galicji wszystko było bardziej oszlifowane. Nie mówiąc już o tym, że Galicjanie ze Lwowa, bo Lwów był stolicą Galicji, mieli swoją reprezentację w parlamencie cesarstwa. Można powiedzieć, że austriaccy zaborcy – w odróżnieniu od Rosjan czy Prusaków – w pewien sposób szanowali podbity naród i dawali mu określoną przestrzeń do życia – opowiada Janusz Majewski.
Retrospektywę zamknie jeden z najnowszych filmów Janusza Majewskiego - „Excentrycy czyli po słonecznej stronie ulicy”. - Jazz był religią mojego pokolenia. W pierwszych latach po wojnie, zanim zapadła noc stalinizmu, do Polski docierały z Zachodu prasa, radio i amerykańskie filmy, a z nimi ta porywająca muzyka. Byłem jedenaście razy na filmie Serenada w Dolinie Słońca, w którym występowała orkiestra Glenna Millera, legenda jazzu tamtych lat. Była to era swingu, era big-bandów – wielkich orkiestr oraz tańców boogie-woogie. Dla nas, dojrzewających wtedy młodzieńców, była to muzyka radości i nadziei, muzyka naszej przyszłości, która po makabrze wojny i traumie po niej miała być piękna i wspaniała. W 1948 roku wszystko to się skończyło, jazz został wyklęty, jako symbol imperialistycznego Zachodu, wrogi i dekadencki, musiał zejść do podziemia – wspomina reżyser.
Po słonecznej stronie kina
Retrospektywa Janusza Majewskiego w kinie Kultura
16 października 2023 (poniedziałek)
19:00 – Grażyna Torbicka rozmawia z Magdaleną Zawadzką i Januszem Majewskim
19:30 – pokaz filmu „Sublokator” (film po rekonstrukcji cyfrowej) (1966 r., 90 min.)
Ludwik, naukowiec szukający spokojnego miejsca do pracy, wynajmuje pokój w willi zamieszkanej przez same kobiety, z których każda ma jakieś swoje marzenia czy obsesje. Każda stara się wciągnąć Ludwika w realizację swych zamiarów. Staje się to szczególnie dokuczliwe, kiedy łamie on nogę i przykuty zostaje do łóżka. W finale łamie także drugą, co już zupełnie wydaje go na pastwę zaborczych kobiet.
17 października 2023 (wtorek)
19:00 – Grażyna Torbicka rozmawia z Jackiem Bromskim i Januszem Majewskim
19:30 – pokaz filmu „Zaklęte rewiry” (film po rekonstrukcji cyfrowej) (1975 r., 95 min.)
Początek lat trzydziestych XX wieku. Wiejski chłopak Roman Boryczko dostaje pracę w restauracji luksusowego hotelu „Pacyfik”. Szybką karierę od pomywacza do kelnera okupuje lawiną upokorzeń, szturchańców, zakazów i nakazów, pochodzących głównie od sadystycznego kelnera Fornalskiego, na którym mści się nabijając mu sztucznie kasę. Jest windowany do góry raczej siłami restauracyjnego mechanizmu i przypadku niż własnych dążeń… Opowieść o dojrzewaniu w środowisku podporządkowanym ścisłym rygorom i rządzonym wilczymi prawami. Ekranizacja głośnej przed wojną powieści „Zaklęte rewiry” Tadeusza Kurtyki, znanego pod pseudonimem Henryk Worcell.
18 października 2023 (środa)
19:00 – Grażyna Torbicka rozmawia z Olgierdem Łukaszewiczem i Januszem Majewskim
19:30 – pokaz filmu „Lekcja martwego języka” (film po rekonstrukcji cyfrowej) (1979 r., 96 min.)
Akcja filmu rozgrywa się w ostatnich miesiącach I wojny światowej, w galicyjskim miasteczku Turka. Bohater filmu, ciepiący na gruźlicę porucznik Alfred Kiekeritz, przesunięty zostaje na tyły frontu. W miasteczku pełni funkcję komendanta punktu etapowego. Mieszka w żydowskim, podupadłym hotelu, w którym jest jedynym gościem. Ma poczucie, że jego życie dobiega końca i w tych ostatnich chwilach pragnie nadać mu jakiś sens. Nudzi go codzienność, ucieka od niej w swoje zainteresowania: fascynację symbolizmem, sztuką, ale i śmiercią, która skłania go do głębszych przemyśleń. Film na podstawie powieści Andrzeja Kuśniewicza pod tym samym tytułem.
19 października 2023 (czwartek)
19:00 – Grażyna Torbicka rozmawia z Pawłem Brodowskim i Januszem Majewskim
19:30 – pokaz filmu „Excentrycy czyli po słonecznej stronie ulicy” (2015 r., 108 min.)
U schyłku lat pięćdziesiątych do Polski wraca z Anglii Fabian, emigrant wojenny, puzonista jazzowy i znakomity tancerz. Wraz z grupą miejscowych dziwaków i muzyków amatorów zakłada swingowy big band. Już po pierwszym występie zainteresowanie zespołem przerasta wszelkie oczekiwania. Fabian poznaje intrygującą Modestę, która wkrótce zaśpiewa z jego orkiestrą. Zostają kochankami i prowadzą życie podziwianej pary. Któregoś dnia Modesta nagle znika, a historia miłosna zmienia się w opowieść z wątkiem szpiegowskim – o marzeniach i tęsknocie do kultury Zachodu. Film powstał na podstawie powieści „Excentrycy” Włodzimierza Kowalewskiego.
www.kinokultura.pl
www.sfp.org.pl