Laureaci Orłów 2022 - triumf "Aidy"
Ewa Balana | 2022-06-07Źródło: Filmosfera, foto Ewa Balana
6 czerwca 2022 r. w Teatrze Polskim w Warszawie odbyła się uroczystość rozdania Polskich Nagród Filmowych 2022. „Aida” w reżyserii Jasmili Žbanić zwyciężyła w tegorocznej 24. edycji, zdobywając cztery statuetki w kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz i Najlepszy Montaż. Nagrodę Publiczności odebrał Wojciech Smarzowski za film „Wesele”.
Gospodarzem gali był Maciej Stuhr, który przedstawił się jako Łukasz Palkowski, żartobliwie nawiązując do swojego obecnego wizerunku, który przypomina reżysera. Tegoroczna uroczystość była jednak inna od poprzednich, odbywających się w beztroskich czasach. Prowadzący na wstępie zaznaczył, iż nie będzie bawić publiczności, gdyż inną ma teraz rolę z uwagi na wojnę na Ukrainie.
Dariusz Jabłoński - Prezydent Polskiej Akademii Filmowej i pomysłodawca Orłów powitał wszystkich zgromadzonych, w tym nominowanych, senatorów PAF, Jerzego Skolimowskiego - laureata Orła 2022 za Osiągnięcia Życia i innych dostojnych gości. Powiedział, że czasy mamy prawie normalne, bo jest Maciej i można się uściskać. Stwierdził też, że brawa należą się widzom za to, że wrócili do kin (po okresie pandemii). Następnie tradycyjnie pożegnano tych filmowców, którzy od zeszłej edycji Orłów odeszli z tego świata, a była to długa lista zasłużonych dla polskiego filmu osób.
Podczas gali senator PAF Maja Komorowska odczytała werdykt w sprawie wyboru Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej. Na kolejną kadencję wybrany został ponownie Dariusz Jabłoński. Wybory odbywają się co dwa lata i głosują wszyscy członkowie PAF. Dariusz Jabłoński podziękował za zaufanie, za trudne lata pandemii i zaangażowanie w sprawę Ukrainy. Podkreślił, że nie było filmowca, który by się w pomoc nie zaangażował. Wysłanych zostało na Ukrainę 15 transportów wyposażenia filmowego (kamery, dyski i inny sprzęt) oraz ponad 200 kamizelek kuloodpornych i hełmów. Na ekranie pojawił się Oleg Sencow, reżyser ukraiński, uwolniony z rosyjskiego łagru, który aktualnie jest żołnierzem i walczy na wojnie, broniąc Ukrainy przed rosyjskim agresorem. Podziękował za wsparcie i nazwał Polskę bratnim narodem. Następnie, podobnie jak kiedyś, gdy podnoszono kartki z żądaniem uwolnienia Sencowa, tak teraz filmowcy podnieśli karty z apelem STOP RUSSIAN WAR!
Tegoroczna gala była też inna od poprzednich, gdyż oprócz Macieja Stuhra w charakterze współprowadzących pojawiali się na scenie aktorzy: Robert Więckiewicz, Aleksandra Konieczna, Maria Dębska, Tomasz Ziętek, Magdalena Koleśnik, Ewa Wiśniewska, Andrzej Chyra oraz reżyserzy: Mariusz Wilczyński i Małgorzata Szumowska.
Najlepszymi aktorkami i aktorami w tegorocznej edycji Orłów zostali: Agata Buzek za Główną Rolę Kobiecą w filmie „Moje wspaniałe życie” i Ewa Wiśniewska za Drugoplanową Rolę Kobiecą w „Zupie nic”, najlepszym aktorem (główna rola męska) okazał się Maciej Stuhr (w filmie „Powrót do tamtych dni”) a najlepszym aktorem drugoplanowym Jacek Braciak w filmie „Żeby nie było śladów”. Głosami internuatów (użytkowników Wirtualnej Polski) Orła publiczności otrzymał film „Wesele” Wojciecha Smarzowskiego. Orła za Osiągnięcia Życia odebrał, nagrodzony przed kilkoma dniami na festiwalu w Cannes, wybitny polski reżyser, scenarzysta, malarz i aktor Jerzy Skolimowski.
Najwięcej nagród otrzymał film „Aida” w reżyserii Jasmili Žbanić, uznany za najlepszy film 24. edycji Orłów. Jest to koprodukcja. Pracowali przy niej twórcy z dziewięciu krajów europejskich, w tym z Polski. Wkład polskich twórców w tę produkcję był znaczący. Montaż filmu jest dziełem Jarosława Kamińskiego, który otrzymał Orła 2022 w kategorii Najlepszy Montaż, kostiumy zaprojektowała Małgorzata Karpiuk, a muzykę do filmu skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz. Współproducentką filmu jest Ewa Puszczyńska, która odebrała za nieobecną Jasmilę Žbanić nagrody. Film opowiada o wojnie w byłej Jugosławii, a konkretnie o serbskiej masakrze w Srebrenicy. Temat filmu mógłby zdawać się lokalny, jednak okazał się bardzo aktualny. Ewa Puszczyńska powiedziała, że od momentu przeczytania scenariusza marzyła o wzięciu udziału w realizacji filmu. Dodała, że dobrze pamięta tamtą wojnę. Trzeba robić wszystko, by świat nie przyzwyczaił się do wojny, do zła, które może się powtórzyć (a tego jesteśmy świadkami).
Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej Orły 2022 - Polskie Nagrody Filmowe otrzymali:
Odkrycie Roku:
Łukasz Gutt, reżyseria, „Wszystkie nasze strachy”
Łukasz Gutt, reżyseria, „Wszystkie nasze strachy”
Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca:
Ewa Wiśniewska „Zupa nic”
Ewa Wiśniewska „Zupa nic”
Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska:
Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”
Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”
Najlepszy Filmowy Serial Fabularny:
„Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix
„Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix
Najlepsza Scenografia:
Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”
Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”
Nagroda Publiczności (wyłoniona w głosowaniu użytkowników Wirtualnej Polski):
„Wesele” reż. Wojtek Smarzowski
„Wesele” reż. Wojtek Smarzowski
Najlepszy Film Dokumentalny:
„Film balkonowy” reżyseria Paweł Łoziński
„Film balkonowy” reżyseria Paweł Łoziński
Najlepszy Film Europejski:
„Na rauszu” ("Druk") reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)
„Na rauszu” ("Druk") reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)
Najlepszy Dźwięk:
Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora „Sonata”
Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora „Sonata”
Najlepsza Muzyka:
Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”
Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”
Najlepszy Montaż:
Jarosław Kamiński „Aida”
Jarosław Kamiński „Aida”
Najlepsze Zdjęcia:
Piotr Sobociński jr „Wesele”
Piotr Sobociński jr „Wesele”
Najlepsza Charakteryzacja:
Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”
Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”
Najlepsze Kostiumy:
Dorota Roqueplo „Magnezja”
Dorota Roqueplo „Magnezja”
Najlepsza Główna Rola Męska:
Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”
Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”
Najlepsza Główna Rola Kobieca
Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”
Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”
Najlepszy Scenariusz:
Jasmila Žbanić „Aida”
Jasmila Žbanić „Aida”
Najlepsza Reżyseria:
Jasmila Žbanić „Aida”
Jasmila Žbanić „Aida”
Najlepszy Film:
„Aida” reż. Jasmila Žbanić
Laureat Orła 2022 za Osiągnięcia Życia: Jerzy Skolimowski.
POWIĄZANIA Aida (2020) Wesele (2021) Magnezja (2020) Zupa nic (2021) Żeby nie było śladów (2020) Powrót do tamtych dni (2021) Moje wspaniałe życie (2021) Jacek Braciak Robert Więckiewicz Agata Buzek Maciej Stuhr Jasmila Zbanic Andrzej Chyra Jarosław Kamiński Jerzy Skolimowski Ewa Wiśniewska Maja Komorowska Dariusz Jabłoński Mariusz Wilczyński Aleksandra Konieczna Ewa Puszczyńska Antoni Łazarkiewicz Małgorzata Szumowska Wojciech Smarzowski Tomasz Ziętek Maria Dębska Magdalena Koleśnik Małgorzata Karpiuk Oleh Sentsov