Wystawa "Bez końca. Dialogi Krzysztofa Kieślowskiego" - wkrótce w Łodzi
Ewa Balana | 2021-06-22Źródło: Filmosfera, foto Ewa Balana
Narodowe Centrum Kultury Filmowej już od 26 czerwca 2021 zaprasza na
cykl wyjątkowych wydarzeń kulturalnych, które związane są z 80. rocznicą
urodzin Krzysztofa Kieślowskiego. Jednym z nich jest multimedialna wystawa „Bez końca. Dialogi Krzysztofa Kieślowskiego”, którą będzie można oglądać w Łodzi.
22 czerwca br. w warszawskim kinie Kultura odbyła się dotycząca wystawy konferencja prasowa z udziałem: prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich Jacka Bromskiego, dyrektora Narodowego Centrum Kultury Filmowej Rafała Syski, słynnego grafika Andrzeja Pągowskiego oraz biografa reżysera Stanisława Zawiślińskiego. Spotkanie prowadziła Diana Dąbrowska. Wyjątkowym gościem konferencji była Maria Kieślowska, wdowa po reżyserze, która objęła wystawę swoim patronatem.
22 czerwca br. w warszawskim kinie Kultura odbyła się dotycząca wystawy konferencja prasowa z udziałem: prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich Jacka Bromskiego, dyrektora Narodowego Centrum Kultury Filmowej Rafała Syski, słynnego grafika Andrzeja Pągowskiego oraz biografa reżysera Stanisława Zawiślińskiego. Spotkanie prowadziła Diana Dąbrowska. Wyjątkowym gościem konferencji była Maria Kieślowska, wdowa po reżyserze, która objęła wystawę swoim patronatem.
Wystawa i inne wydarzenia związane z 80. rocznicą urodzin Krzysztofa Kieślowskiego będą miały miejsce w Łodzi,
przede wszystkim w siedzibie Narodowego Centrum Kultury Filmowej. Odbędą się spotkania z artystami
współpracującymi z reżyserem i inne wydarzenia
towarzyszące. Osobnym punktem będzie odsłonięcie gwiazdy Mai Komorowskiej w Łódzkiej Alei Gwiazd. Planowana jest także plenerowa projekcja filmów „Z miasta Łodzi” i „Przypadek”.
Kontynuacją wydarzeń, których rozpoczęciem jest otwarcie wystawy, będzie
dwudniowa Międzynarodowa Konferencja „Illuminating the Archives. Film
ArchivesAlive and Their Audiences” w Sokołowsku – miejscu, gdzie reżyser
spędził większą część życia oraz gdzie dziś znajduje się Archiwum
Twórczości Krzysztofa Kieślowskiego. Konferencja zostanie poświęcona
wymianie doświadczeń w zakresie nowych metod upowszechniania zasobów
archiwalnych, pracy badawczej z archiwami oraz współpracy archiwów z
sektorami kreatywnymi, w tym z twórcami oraz biznesem. Będzie to również
wspaniała okazja do zaprezentowania zbiorów Instytutu. Panele
konferencji będą odbywać się w dniach 28–29 czerwca 2021 roku i dostępne
będą on-line.
"Dialogi" - to multimedialny spektakl skierowany do widza, któremu towarzyszy różnorodność eksponatów, wśród których znajdą się
oryginalne dokumenty, unikatowe obiekty, fotografie, nagrody i pamiątki. Obiekty oryginalne będą w podzielonych na sekcje gablotach z dokumentami produkcyjnymi, scenariuszami, podaniami, kalendarzówkami i opiniami kolaudacyjnymi, które pokażą proces realizacji filmu - od fazy preprodukcji, przez plan zdjęciowy, montaż i negocjacje z cenzurą, po dystrybucję i recepcję festiwalową. Na wystawie zostaną zaprezentowane nagrody reżysera z polskich i światowych festiwali filmowych. Dodatkowo znajdą się na niej również obiekty techniki filmowej - kamery i aparat fotograficzny, których używał Kieślowski. Wiele z tych dokumentów i obiektów techniki filmowej zostanie
pokazanych publicznie po raz pierwszy. Będą instalacje interaktywne: "Światy Kieślowskiego" oraz "Gadające głowy", w których zwiedzający będzie mógł, po wpisaniu swego roku urodzin, wysłuchać odpowiedzi na trzy fundamentalne pytania, zadane niegdyś przez Kieślowskiego bohaterom swego filmu.
Multimedialna i interaktywna ekspozycja poświęcona twórczości Krzysztofa
Kieślowskiego będzie się koncentrować na wielkich pytaniach zadawanych
przez bohaterów jego filmów. Podkreśli to uniwersalność i doniosłość
podejmowanych przez reżysera tematów moralno-etycznych. Wystawa pokaże też drogę życiową reżysera począwszy od dzieciństwa, przez studia w
łódzkiej Szkole Filmowej, pierwsze filmy dokumentalne i fabularne, po
sukcesy jego dzieł na arenie międzynarodowej.
Podczas konferencji wspominano Krzysztofa Kieślowskiego. Jacek Bromski pamięta go jako starszego kolegę i wyjątkową postać dla polskiej kinematografii. "Zdobył uznanie młodej widowni na całym świecie, ma dzisiaj wielu followersów i wielu twórców przyznaje się do inspiracji jego filmami. W Azji, Chinach, w różnych krajach, kiedy taksówkarz dowiaduje się, że jestem z Polski, mówi najczęściej - Wałęsa, Lewandowski i... Kieślowski właśnie" - opowiadał prezes SFP, które jest głównym partnerem wystawy.
"Kieślowski miał w sobie nieprawdopodobną wrażliwość na drugiego człowieka, uważność, umiejętność przyglądania się ludziom. Wnikliwie patrzył na ludzi wywodzących się z innych, obcych mu środowisk i przyglądał się nim ze zrozumieniem. W jego filmach na przykład pojawiają się członkowie partii, ci z drugiej strony okna, bohaterowie niedostrzeżeni przez polskie kino. Kieślowski wszystkich starał się zrozumieć" - mówił profesor Rafał Syska. - "Wydaje się, że dzisiaj tego zrozumienia najbardziej brakuje. Dlatego wystawa kładzie nacisk na dialog. Wiele z dialogów Kieślowskiego może być przeniesiona do dzisiejszej rzeczywistości i nie wymaga korekty".
"Kieślowski miał w sobie nieprawdopodobną wrażliwość na drugiego człowieka, uważność, umiejętność przyglądania się ludziom. Wnikliwie patrzył na ludzi wywodzących się z innych, obcych mu środowisk i przyglądał się nim ze zrozumieniem. W jego filmach na przykład pojawiają się członkowie partii, ci z drugiej strony okna, bohaterowie niedostrzeżeni przez polskie kino. Kieślowski wszystkich starał się zrozumieć" - mówił profesor Rafał Syska. - "Wydaje się, że dzisiaj tego zrozumienia najbardziej brakuje. Dlatego wystawa kładzie nacisk na dialog. Wiele z dialogów Kieślowskiego może być przeniesiona do dzisiejszej rzeczywistości i nie wymaga korekty".
Stanisław Zawiśliński - pisarz i biografista wielkiego reżysera - zauważył, że oddalamy się od Kieślowskiego. Głównie mówi się o jego twórczości filmowej, a pozostało po nim kilka tysięcy wywiadów i inne zapisy jego myśli. Kieślowski nie był tylko reżyserem, ale też człowiekiem, który stworzył humanistyczną wizję patrzenie na człowieka, myślicielem. "Jest inspirujący nie tylko dla filmowców, ale także dla
filozofów, artystów plastyków, dziennikarzy"- mówił Zawiśliński.
Plakat wystawy jest dziełem Andrzeja Pągowskiego. Najbardziej widoczne na nim są dwa elementy: dym papierosowy i okulary. Andrzej Pągowski należał do stałych współpracowników reżysera. - "Jako przeciwnik palenia cierpiałem, ale zawsze gdzieś ten papieros był. Krzysztof mimo swej sławy nie pchał się przed reflektory. Jest to portret artysty schowanego za woalem dymu, jednocześnie uważnie się przyglądającego" - mówił autor plakatu. Wspominał też, że Kieślowski używał pojęcia „uczciwego plakatu”, który widział na ulicy przed obejrzeniem filmu. Od tego, czy ufał plakaciście zależało, czy zobaczy film w kinie.