opis
Yoshinobu Fujioka był kiedyś bokserem, ale zrezygnował z kariery po kontuzji oka i załamaniu psychicznym. Potem został… buddyjskim mnichem. Teraz mieszka w tokijskiej dzielnicy Shinjuku i - oprócz bycia duchownym - prowadzi mały bar. Tu przekazuje nauki Buddy swoim klientom. Pełniąc swoją duchową posługę, spotyka się z tymi, którzy najbardziej potrzebują jego pomocy. Takimi jak cierpiąca na bezsenność więźniarka Mochizuki, odsiadująca wyrok za zabicie swojego brutalnego męża. Yoshinobu pociesza też mężczyznę w żałobie, który niedawno pochował swojego ojca i nie znajduje pokrzepienia w religijnych rytuałach pogrzebowych. Potem dyskutuje z byłym pracownikiem swojego baru, muzykiem Sekizawą. W końcu jesteśmy świadkami trudnej rozmowy Yoshinobu z matką, która zostawiła go pod opieką babki, gdy miał dwa lata.
„Ito. Kapłan w wielkim mieście” to niejako trzy historie: relacja z wędrówki młodego człowieka szukającego swojego celu w życiu, impresja o nocnym życiu Tokio widziana jego oczami oraz - bardzo charakterystyczna dla dzisiejszych czasów - opowieść o egzystencjalnej samotności. Intymnemu tematowi odpowiada dopracowana forma produkcji – zrealizowanej głównie statycznymi ujęciami i filmowanej nocą. Twórczyni filmu, Pirjo Honkasalo, to uznana reżyserka i operatorka fińska. W Polsce widzieliśmy (w kinach i na PDR) jej wielokrotnie nagradzany (m.in. na festiwalach w Amsterdamie, Salonikach i Wenecji) film „Trzy pokoje melancholii” z 2004 roku.